Centre for Perioperative Nursing

Tre postrar om tonsilloperationer vid nordiskt barnsmärtmöte

Fredrik Alm, Mats Eriksson och Elisabeth Ericsson

Sista dagarna i mars arrangerades Nordic Pediatric Pain Symposium i Stockholm, med deltagare och föreläsare från ett tiotal länder. Konferensen som samtidigt var 20-årsjubileum för Svensk barnsmärtförening hade temat ”The Past, the Present and the Future”.

Från Örebro universitet deltog Fredrik Alm, Elisabeth Ericsson och Mats Eriksson som presenterade tre postrar rörande tonsilloperationer. Samtliga rönte intresse och diskussion med mötets deltagare och kan förhoppnings leda till framtida forskningssamverkan.

• Alm F, Stalfors J, Nerfeldt P, Ericsson E. Patient reported outcome of pain after tonsil surgery: An analysis of 32,225 children from the National Tonsil Surgery Register in Sweden 2009-2016.
  • Ericsson E, Nilsson U, Bramhagen A-C, Idwall E, Eriksson M. Experiences of a new self-report instrument for post-operative recovery in children.
  • Ericsson E, Nilsson U, Bramhagen A-C, Idvall E, Eriksson M. Self-reported post-operative recovery in children after tonsillotomy and tonsillectomy.