Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Session 4

Tema 1: Intern forskning vid Örebro Universitet IV, Forskningsmiljön ReCEL
I sal P206

Om forskningsmiljön ReCEL (Research on Children’s Education and Learning)

Fysisk beröring som pedagogisk handling i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan
Ricardo Goncalves

Yngre förskolebarns meningsskapande om läsande och skrivande i förskolans literacypraktik
Hanna Thuresson

Medföljande rättighetslärande och hur det kan användas i utbildning för barns mänskliga rättigheter
Lisa Isenström

Naturvetenskapsundervisning i tidiga år – resultat från ett praktiknära forskningsprojekt med fokus på övergångar och ämnesmässig kontinuitet
Bodil Sundberg och Marianne Skoog

Tema 2: Globala och historiska perspektiv II
I sal P201

Möten mellan historia och moralisk reflektion: Teoretiska och empiriska skärningspunkter mellan historiemedvetande och moraliskt medvetande ur ett historiedidaktiskt perspektiv
Niklas Ammert

Undervisning om global jämlikhet och rättvisa – ett kritiskt perspektiv
Johan Öhman, Louise Sund och Ásgeir Tryggvason

Skolinspektionen och implementeringen av folkskolan i Sverige, 1861-1930
Jakob Evertsson

Tema 3 Forskarskolor (kort presentation av forskarskolornas olika tematiker)
I sal P203

Mara Westling Allodi, Forskarskolan i specialpedagogik med inriktning tidiga insatser.

Mikael Börjesson, Skola, sport, skärm; ASSESS; Utbildning, Lärande och Globalisering.

Mona Holmqvist, Forskarskola i specialpedagogik för lärarutbildare.

Valerie Margrain, 'GiftED'.

Anders D Olofsson, GRADE - Graduate school - Digital technologies in education; UPGRADE - Teacher education and the digitalization in schools; LIKED - Doctoral program for Learning, Interacting and Knowing in a Digitalized World.

Monica Rosén, QRM - Forskarskolan kvantitativa forskningsmetoder i utbildningsvetenskaplig forskning.

Johan Samuelsson, och Jorryt Van Bommel, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum. 

Paola Valero och Anna Danielsson, RelMaS 1 och 2 - Att göra matematik och naturvetenskap relevant  –  en ämnesdidaktisk forskarskola för lärarutbildare.

Konrad Schönborn och Jonas Hallström, FontD research school.