Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Parallella seminarier session 2

Pass A, 15.30 - 16.30 

 

Interaktiv visualisering av nanovärlden stödjer lärande

Virtuella lärandemiljöer av nanovärlden kan engagera användaren, stödja lärandet om nanobegrepp samt skapa förutsättningar för att bedöma risker och möjligheter med nano. En kroppsbaserad interaktion förefaller särskilt viktig för resonemang om krafter på nanonivån, visar detta projekt som består av sex studier, inklusive utvecklingen av en virtuell lärandemiljö och undersökningar av hur besökare vid ett science center lär sig genom att via gester interagera med nanoobjekt. Fynden ger stöd för att lärande av vetenskapliga begrepp om nano kan stimuleras med hjälp av interaktiva visualiseringar, samt kan bidra till utformningen av sådana system. Nanoteknikens växande inverkan ökar behovet av kunskap om nano i samhället.
Konrad Schönborn & Gunnar Höst, Linköpings universitet
Projekttitel: Immersiv utbildning: Interaktivt byggande och lärande av grundläggande Vetenskapliga begrepp i virtuella nanomiljöer

 

Videoinspelad behandling kan underlätta inlärning för tandläkarstudenter

Genom att koppla en videokamera till ett operationsmikroskop blir det möjligt för tandläkarstudenter att se behandlingen utifrån tandläkarens perspektiv. En del undervisning för studenterna innehåller moment som är svåra att demonstrera. Småstrukturer i pulparummet manipuleras med mikroinstrument och studenterna har svårt att se vad som sker inne i tanden. Genom att använda den här tekniken förenklas integrationen mellan den teoretiska och den praktiska delen av utbildningen. Det räcker dock inte med att visa behandlingen för studenterna. För att studenterna ska förstå vad de ser är tandläkarens och lärarnas instruktioner helt avgörande.
Oskar Lindwall, Göteborgs universitet
Projekttitel: Visualisering och verbalisering: Teknologi, teknik och pedagogik i endodontologi