Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Parallella seminarier session 2

Pass B, 15.30 - 16.30 

 

Lärarstudenter kan öva ledarskap genom simuleringar

Möjligheten att påverka vad som händer i en simulerad lektion bidrog till att engagera lärarstudenterna som provade olika sätt att leda undervisningen. Studenterna upplevde det som befriande att kunna ångra och göra om ett dåligt val när konsekvenserna blev tydliga, framgår av detta projekt. Två sätt att se på framgångsrikt ledarskap kunde urskiljas, ett byggt på evidens och ett annat byggt på professionellt omdöme. Simuleradelektioner kan bidra till att studenter bli bättre rustade för att möta en svår situation i klassrummet där de i sitt ledarskap måste fatta flera snabba beslut.
Marcus Samuelsson, Linköpings universitet
Projekttitel: Lärarstudenter kan öva ledarskap genom simuleringar

 

Utmaning att leda föräldragrupper med begränsad pedagogisk kunskap

Föräldragrupper erbjuds i Sverige till alla blivande och nyblivna föräldrar och leds vanligen av barnmorskor och BVC-sjuksköterskor. Ledarna saknar ofta formell utbildning för uppdraget och att leda föräldragrupper upplevs alltifrån skrämmande och utmanande till fantastiskt roligt. Viktigt för ledarna är att bidra till välfungerande grupper där föräldrar vågar ha livliga och utvecklande diskussioner. Att nå dit är en utmaning för ledarna och många utrycker att de inte har tillräckligt med pedagogisk kompetens och det är svårt för dem att ta tillvara på gruppens intressen och behov. För att kompensera bristen på pedagogisk kompetens intar ledarna istället en mer personlig och omsorgsfull roll.
Michael Rosander, Linköpings universitet
Projekttitel: Lärarskap och ledarskap i föräldragrupper - grupprocesser, måluppfyllelse och konsekvenser för föräldraskap