Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Parallella seminarier session 3

Pass B, 10.30 - 12.00

 

Skolsvårigheter på fristående skolor ses ofta som ett utslag för elevers brister

Fristående skolors arbete med elever i behov av särskilt stöd utmanar inte traditionen inom området. Så som den görs i den kommunala skolan. Till stora delar ses skolsvårigheter på fristående skolor som ett utslag av elevers brister och relateras mindre till hur undervisningen bedrivs. Det varierar dock stort mellan olika typer av fristående skolor, hur många elever som är i behov av särskilt stöd och hur skolor arbetar med elevgruppen. Skillnaderna inom gruppen fristående skolor är betydligt större än den mellan fristående skolor och kommunala skolor. I studien identifierades olika ideologer i arbetetmed elever i behov av särskilt stöd. I fallstudier identifierades faktorer som kan göra skolor mer inkluderande samt vardagliga problem som kan uppstå i inkluderande skolor.  
Claes Nilholm, Uppsala universitet
Projekttitel: Fristående skolors arbete med elever i behov av särskilt stöd

 

Hundra år av demokratisk fostran - en övergripande ideologi

Det är lätt att ta vår svenska demokrati för given, och tro att den har uppstått automatiskt. Men demokratin har till stor del varit idéer och praktiker som fostrats fram, som lärts ut inom olika institutioner. I detta projekt har fokus legat på hur den svenska folkbildningen lärt sina medlemmar att bli verkliga demokrater under åren 1830-1940. De fick öva sig i val, i att diskutera, och hur man betedde sig på möten. Men denna demokratifostran innefattade också tydliga bud om hur man inte skulle agera och tänka. Det stakades ut tydliga gränser mot det icke-demokratiska, och därmed fungerade demokratin som en sorts övergripande ideologi som likt nationalismen förenade människor över partigränserna.
Samuel Edquist & Anne Berg, Uppsala universitet
Projekttitel: Demokratens födelse: Demokratisk fostran i svensk folkbildning 1830-1940