Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Parallella seminarier session 3

Pass D, 10.30 - 12.00

Örebroforskare

Utbildning för hållbar utveckling – demokratiska utmaningar och etiska dilemman 

Utbildning om miljö och hållbar utveckling står inför en rad nya etiska och demokratiska utmaningar då sociala förändringar på ett alltmer intrikat sätt vävs samman med miljöproblemen. Denna presentation uppmärksammar hur aktuell forskning problematiserat frågor som: Under vilka former kan vi diskutera värdefrågor som rör miljö och hållbar utveckling i skolan? Vilka ska inbegripas i samtalen om en hållbar framtid? Vilka moraliska skyldigheter har vi mot människor i andra delar av världen, kommande generationer och andra arter? Hur normativ får eller ska undervisning vara? 
Johan Öhman, Örebro universitet

Fysisk beröring – ett pedagogiskt problem mellan barn och vuxna i utbildningssammanhang? 

Övergrepp mot barn inom skolor och idrottsföreningar har skapat en allmän oro över fysisk beröring mellan barn och vuxna i utbildningssammanhang. Presentationen handlar om hur idrottslärares pedagogiska arbete har påverkats och förändrats av denna allmänna oro. De övergripande frågorna handlar om i vilka pedagogiska situationer som lärarna anser att det är nödvändigt med fysisk beröring i undervisningen och på vilka sätt de har utvecklat strategier för att undvika eller främja fysisk beröring. Exemplen är framför allt hämtade från idrottslärares undervisningspraktik, men kan på ett enkelt sätt transformeras till andra skolämnen när det gäller lärares och elevers fysiska interaktion.
Marie Öhman, Örebro universitet

Utbildning – ett växthus för barns och ungas mänskliga rättigheter?

Förskolans och skolans ansvar för barns och ungas mänskliga rättigheter har stärkts under senare år. Men vad innebär uppdraget att utbilda växande innehavare och utövare av mänskliga rättigheter? I ett pågående projekt undersöks hur lärare arbetar med detta område och hur barn och unga lär sig om sina mänskliga rättigheter. I projektet har undervisning och lärande av rättigheter studerats i pågående undervisningspraktik i sammanlagt åtta grupper i förskolan och grundskolans årskurser 2, 5 och 8. Didaktiska analyser görs nu av såväl planerad undervisning om mänskliga rättigheter – t.ex. vad läraren har valt ut som centralt innehåll och varför – som av annan undervisning och social interaktion – t.ex. vilket lärande av rättigheter som finns i interaktion mellan lärare och elev. I presentationen redovisas initiala resultat.
Ann Quennerstedt, Örebro universitet