Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Session 1

Tema 1: Förskola
I sal P200

Förskoleklassen i en brytningstid - konsekvenser av positionsförskjutningar i ett reformerat utbildningslandskap
Helena Ackesjö, Sven Persson och Lina Lago 

Skolprestationer i årskurs 3 och 6 - vad är relationen till barns engagemang i förskolans aktiviteter?
Mats Granlund och Andrea Ritosa

Det första valet: förskolans expansion, marknadisering och ökade betydelse i familjers utbildningsstrategier
Esbjörn Larsson, Johannes Westberg, Håkan Forsberg och Ida Lidegran

Tema 2: Lärande och bedömning I
I sal P201

Hur svårt kan det va? - En teorigenererande studie om kunskapskrav och lärandeprogression genom utbildningssystemet
Stefan Sellbjer

Undervisningsstrategiers betydelse för elevers kunskapsutveckling. En videobaserad studie av mönster och kvaliteter i högstadieundervisningen i svenska, matematik och samhällskunskap
Michael Tengberg

KomLoss: Lästräning med digitala media för barn i träningsskola som använder AKK
Gunilla Thunberg och Mikael Heimann 

Tema 3: Intern forskning vid Örebro Universitet I, Forskarskolan Pedask
I sal P206

Rationalized subversiveness: Statistical visualization in the legitimization of demands to expand German and Swedish girls‘ secondary education
Sophie Winkler

Yrkeslärarna och skolans demokratiuppdrag 1945-2011
Carin Fröjd

Begåvad men fattig: om uppkomsten och utvecklingen av ’begåvningsreserven’ som ett vetenskapligt och politiskt faktum
Sebastian Piepenburg

Vardagsliv i efterkrigstidens förskola: En lokal insyn i livet som förskolebarn mellan ca 1945-1970
Linnea Waldekranz