Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Session 2

Tema 1: Lärande och bedömning II
I sal P200

Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik
Stefan Johansson

Delar eller helhet: En studie av olika modeller för betygsättning
Anders Jönsson

Forskning om undervisning - Systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap
Claes Nilholm

I fotspåren på motståndskraftiga unga. Lyckade utbildningsvägar och inträdet till högre utbildning
Ali Osman

Tema 2: Intern forskning vid Örebro Universitet II, Forskningsmiljön Esergo
I sal P206

Om forskningsmiljön ESERGO (Environmental and Sustainability Research Group Örebro)
Johan Öhman

Motstånd och spänningar i ungas diskussioner om hållbar utveckling
Linnea Urberg

Djur som värdeladdad utbildningsfråga – Att äta djur i skola
Nicklas Lindgren 

Empowerment och kunskap i internationellt fredsbyggande
Sanela Bajramovic

Seniorers lärande ­– Intrinsikala värden som hälsoresurs
Magnus Schoultz

Tema 3: Globala och historiska perspektiv I
I sal P201

Hur påverkade politiska beslut skolväsendenas framväxt? En jämförande analys av utvecklingen i Frankrike, Italien, Spanien och Sverige, ca. 1840-1940
Johannes Westberg

Internationella jämförelser och reformering av utbildning i välfärdsstaten
Daniel Pettersson

Lärare i gränslandet mellan folkskola, läroverk och enhetsskola
Johan Samuelsson