Institutionen för hälsovetenskaper

Örebroforskare med i SVT:s satsning om ätstörningar

Maria Fogelkvist sitter i en stol.

Maria Fogelkvist, affilierad forskare vid Örebro universitet, medverkar som expert i SVT:s serie Ätstört – en serie om att balansera på den tunna linjen mellan att vara hälsosam och sjuk.

Ätstört är en serie i tre delar om hur hälsosam mat, mycket träning och drömmen om den perfekta kroppen kan bli dina värsta fiender. Några av de främsta forskarna på området är med i serien och förklarar varför vissa drabbas, vad ätstörningar beror på och hur man blir frisk igen – bland dem Örebroforskaren Maria Fogelkvist.

Se Ätstört på SVT Play

Foto: Pia Lehto, SVT

I serien får man följa fem personer på deras väg in och ut ur ätstörningar. Den skildrar hur ätstörningar påverkar inte bara de sjuka – utan också deras familjer, vänner och hela samhället.

Maria Fogelkvist har skrivit sin avhandling om ätstörningar, acceptans och kroppsmissnöje vid Örebro universitet och medverkar som expert i serien. Hon har utvärderat en gruppbehandling för patienter med ätstörning och kroppsmissnöje och tittat på både behandlingseffekt och deltagarnas reflektioner. Behandlingen bygger på ACT, acceptance and commitment therapy, och är en sorts kognitiv beteendeterapi. Resultaten visar att behandling mot kroppsmissnöje ger bättre resultat än den vanliga behandlingen för ätstörningar.

Idag är Maria Fogelkvist affilierad forskare vid Örebro universitet och verksam som samordnare inom Mottagningen psykisk ohälsa barn och unga.

Torsdagen den 14 april kl. 20.00 sänder SVT1 det andra avsnittet av Ätstört där Maria Fogelkvist medverkar.

Text: Jasenka Dobric