Handelshögskolan vid Örebro universitet

Inbjudan till webinarium om PFAS i livsmedelsförpackningar i papper

I ett Formas-finansierat forskningsprojekt har forskare inom företagsekonomi, kemi och statskunskap från Örebro universitet undersökt förekomsten av PFAS i livsmedelsförpackningar i papper samt det arbete som företag, organisationer och myndigheter gör för att minska förekomsten av PFAS. Att helt bli av med PFAS verkar svårt vilket väcker frågan hur mycket PFAS är acceptabelt i livsmedelsförpackningar i papper? Och vad gör vi för att nå dit?

Webinariet utgör ett tillfälle att lära sig mer om projektets resultat, det arbete som pågår bland olika aktörer och gemensamt diskutera utmaningar och möjligheter med arbetet med att fasa ut PFAS ur livsmedelsförpackningar i papper.

När: 17 oktober 2023 kl. 14-16

Var: Online via zoom (länk skickas till deltagarna efter anmälan)

Inbjudna: Myndigheter, forskare, dagligvaruhandeln, livsmedelsbranschen, förpackningstillverkare/utvecklare, organisationer.

Anmälan: Föranmälan krävs. Sista dag för anmälan 16 oktober.

Dagordning

Webinariet består av fem kortare presentationer samt diskussion kring olika aspekter av den övergripande frågan. Webinariet avslutas med en bredare diskussion kring vad som är nästa steg för att fasa ut PFAS.

Introduktion om webinariet och forskningsprojektet

Inspel 1 Svenskt Vatten: Arbetet inom VA-branschen för att minska mängden PFAS i vattnets urbana kretslopp

Inspel 2 Sabina Du Rietz Dahlström, lektor i företagsekonom vid Örebro universitet: Hur arbetar företagen med att utkräva ansvar för förekomsten av PFAS?

Inspel 3 Livsmedelsverket: Presentation av arbetet med och slutsatserna från regeringsuppdraget att ta fram ett förslag till förbud mot PFAS-ämnen i kontaktmaterial av papper och kartong

Inspel 4 Docent Ingrid Ericson Jogsten & Ulrika Eriksson forskare i kemi vid Örebro universitet: PFAS i livsmedelsförpackningar

Inspel 5 Erik Hysing, professor i statsvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet: Vikten av regulatoriska mellanhänder för att fasa ut PFAS

Avslutande diskussion: Vad är nästa steg för att fasa ut PFAS?