Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kreativa studentidéer ska lösa framtidens hållbarhetsutmaningar

Hodan Nuuh, Robin Wallstedt, Carl Lindström, Hampus Boström och Linnea Peltola.

Studenterna Hodan Nuuh, Robin Wallstedt, Carl Lindström, Hampus Boström och Linnea Peltola visar upp applikationen "Veggogrytan", som ska inspirera studenter att äta hållbart.

En app som får fler att välja vegetariskt, ett system som främjar återvinning av elektronik och en ny tjänst för fördomsfri och jämlik rekrytering. Det är några av idéerna som studenter på kursen Entreprenörskap, idé- och affärsutveckling presenterade under en minimässa i veckan.

Under våren har studenterna jobbat med idéutveckling och innovation utifrån en metod som kallas Design Thinking, som innebär att man utgår från användarnas perspektiv i processen när en affärsidé mejslas fram.

– Alla studenter har jobbat med utmaningen ”Ett hållbart studentliv 2030”, vilket inkluderar både ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter av hållbarhet, säger Anna Kremel, kursansvarig och lektor på Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Appen som får dig att välja bort kött

Studenterna Hodan Nuuh, Robin Wallstedt, Carl Lindström, Hampus Boström och Linnea Peltola kallar sin innovation för ”Veggogrytan”. Det är en applikation som man laddar ned till mobiltelefonen och som ska göra det enklare att välja hållbara alternativ i matbutiken och till exempel att äta mindre kött.

– På förstasidan hittar du en receptbank och inspirationsartiklar med fakta om till exempel metangas och hur mycket CO2-utsläpp som olika livsmedel bidrar till.  Du kan också jämföra prisskillnaden mellan kött och vegetariska eller veganska alternativ, se hur stora utsläpp varje portion orsakar och hitta rabatter, berättar Carl Lindström och Hampus Boström.

En digital skärm som visar ett diagram över klimatpåverkan.

I appen Veggogrytan får du en indikation på hur pass hållbart du lever.

Studenterna har flera idéer på hur appen ska kunna vidareutvecklas, både genom samarbeten med Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och genom interaktivitet med användarna. De säger att uppskattar att entreprenörskapskursen inneburit mycket praktiskt arbete – som också är kreativt och utmanar de gamla vanliga sätten att tänka.

– Det har varit både roligt och intressant – och vi har fått samarbeta mycket, säger Hodan Nuuh.

Jämlik och fördomsfri rekrytering

Linus Kalldal, Isabelle Sjögren, Alexandra Alan och Linus Karlsson har tagit sig an FN:s globala mål om jämställdhet, minskad ojämlikhet,  anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. De har skapat en tjänst för fördomsfri och jämlik rekrytering, där alla människor får samma chans.

– På vår plattform matchas man utifrån kompetens, erfarenhet och utbildning. Arbetsgivaren ser varken namn, kön eller bild på den som söker. Det går ganska fort att gallra fram ett par slutkandidater som får komma på intervju – och dessutom slipper arbetsgivaren läsa en hel drös av ansökningar och CV:n, säger Linus Kalldal.

Linus Kalldal, Isabelle Sjögren, Alexandra Alan och Linus Karlsson

Linus Kalldal, Isabelle Sjögren, Alexandra Alan och Linus Karlsson har skapat en tjänst för fördomsfri och jämlik rekrytering.

Av besökarna på mässan, som bland annat bestod av näringslivsutvecklare och innovationsrådgivare, fick de rådet att hitta samarbetspartners om de vill gå vidare med idén.

– Vi skulle behöva prata med stora företag eller jaga samarbeten med till exempel bemanningsföretag, säger Alexandra Alan.

Vill få fler att återvinna elektronik

David Eriksson, Rebecca Nilsson och Wilmer Feldt presenterade tjänsten ”Oreturn”, som ska få fler studenter att lämna in elektronikskrot till återvinning och försäljning.

– Om du lämnar in något som fungerar så fixas det till och säljs vidare till ett förmånligt pris – och du får en liten del av vinsten. Lämnar du in till exempel en trasig laptop går den till återvinning. Som belöning får du kanske en rabattkupong på Ica Maxi, förklarar David Eriksson.

Studenterna David Eriksson, Rebecca Nilsson och Wilmer Feldt berättar om sin innovation för Maria Lindborg på Ica Maxi och Pia Ridderby från ORU Innovation Arena.

Studenterna David Eriksson, Rebecca Nilsson och Wilmer Feldt berättar om sin innovation för Maria Lindborg på Ica Maxi och Pia Ridderby från ORU Innovation Arena, en mötesplats där studenter och forskare jobbar tillsammans med näringsliv och offentlig sektor för att möta framtidens utmaningar.

Gruppen har en dialog med Maria Lindborg som jobbar med hållbarhetsfrågor på Ica Maxis stormarknad vid universitetet och som fanns på plats på minimässan för att ta del av studenternas idéer.

– Hållbarhet är en viktig fråga för Ica Maxi och vi försöker bidra med det vi kan. Jag tror att studenterna har rätt i att det kan behövas en liten morot för att uppmuntra till återvinning, säger hon.

David Eriksson berättar att gruppen fått mycket positiv respons, både för att återvinningstjänsten kan ge rabatter och för att man slipper åka till återvinningscentralen. Själva idéprocessen och arbetet under kursen beskriver han som roligt och kreativt.

– Det handlar mycket om att lära sig den här modell, som man kan använda sig av även i framtiden som entreprenör, fyller Wilmer Feldt på.

Text och foto: Anna Lorentzon