This page in English

Handelshögskolan vid Örebro universitet

När metal möter forskning – Örebrostudenter lär sig om ekonomi med hjälp av musik

Metal-bandet Horndals fyra medlemmar står framför en sjö.

Det hyllade Metal-bandet Horndal har sina rötter i den lilla bruksorten med samma namn i södra Dalarna.

Kan man lära sig om företagsekonomi med hjälp av musik? Absolut, enligt universitetsläraren Magnus Hansson som bjudit in metalbandet Horndal som gästföreläsare till Örebro universitet.
– Bandet sjunger om det som jag forskar om, säger han.

Idén uppstod när bandet Horndal besökte Örebro för en spelning på Frimis Salonger. Magnus Hansson, docent och lärare i företagsekonomi vid Örebro universitet, hängde på en kollega som varit i kontakt med bandet och berättat för medlemmarna om Magnus forskning om företagsnedläggningar. Magnus hade förberett sig genom att läsa texter, lyssna på skivorna och kolla på bandets videos på Youtube innan de möttes på en pub strax innan konserten.

Magnus Hansson

Magnus Hansson.

– Horndals musik handlar om samhället med samma namn, nedläggningen av bruket, människorna och bruksortens förfall. Min tidigare forskning har fokuserat på företagsnedläggningar, där jag har försökt beskriva och analysera vad som händer i en organisation från det att man fattar ett nedläggningsbeslut till dess att man går hem sista dagen. Vi möts, om än från olika håll, i gemensamma frågor. Och vi delar samma intresse, glöd och engagemang för att förstå döende bruksorter, nedläggningar och – i mitt fall – organisatorisk död, berättar Magnus Hansson.

Bytte avhandling mot band-t-shirt

Det blev en inspirerande kväll med goda samtal, där fyra exemplar av Magnus avhandling byttes mot en band-t-shirt – och konserten som följde var grym. Och plötsligt hade Magnus Hansson bjudit in Horndals frontman och sångare Henrik Levahn till att vara med som ett gästinspel i en föreläsning om omstruktureringar och nedläggningar av företag för studenter på kursen Management: Ledarskap och organisering, 15 poäng.

– Jag hoppas innerligt att studenterna ska få med sig nya tankar och funderingar om orsaker och konsekvenser av neddragningar i organisationer och nedläggningar av företag. I mötet med Horndal hoppas jag också att studenterna får en bredare uppfattning om att det finns många typer av organisationer som de traditionellt kanske inte kommer i kontakt med, säger Magnus Hansson.

Musiken bidrar med perspektiv och nyanser

Vid sidan av sin forskning och undervisning är Magnus Hansson även pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum på Örebro universitet. Det innebär att han har ett särskilt intresse för lärprocesser och pedagogik. Och här kan musiken – på riktigt – vara till nytta, menar Magnus Hansson.

– Genom att göra ett aktivt val av musik och därmed påverka deltagarnas sinnen kan man bidra till att skapa en stämning i rummet, som kan förstärka läraktivitetens innehåll och genomförande. Jag tänker också att musiken kan fungera som ett associativt element, något som studenterna kan hänga upp en tanke, en känsla eller en kunskap på. Med musiken kan man, som jag tänker, få fler perspektiv och nyanser kring en fråga som man ska diskutera i en viss läraktivitet, säger han.

Gästföreläsningen äger rum den 25 oktober 9.15-12.00 i Hörsal M på Örebro universitet. Horndals frontman och sångare Henrik Levahn medverkar på länk via Zoom.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Daniel Liljas/Maria Elisson

Det här är Horndal

Horndal är ett metalband med rötter i den lilla bruksorten Horndal i södra Dalarna, en ort som sedan järnverkets nedläggning 1979 tappat stora delar av sin befolkning och samhällsservice.

Bandets senaste album ”Lake drinker” handlar bland annat om den döende bruksorten och om människorna där, och om när tech-jätten Google plötsligt vill etablera sig i Horndal och använda ortens bad- och fiskesjö som kylvattenreservoar till sina serverhallar.

Horndal nominerades till P3 Guld i kategorin Årets rock/metal 2022.