Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det. Läs mer om cookies

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Tre fällor när skolor ska digitalisera

Matilda Wiklund

Matilda Wiklund

- Vi har fått en möjlighet att se vad som händer när skolor får alla IT-verktyg som behövs, sade Matilda Wiklund, forskare i pedagogik vid Örebro universitet. Hon var med Almedalspanelen som diskuterade digitaliseringens fällor.

I projektet "Det digitala lärandets möjligheter" ingår fem högstadieskolor, 80 lärare och 380 elever. Det har pågått i 2 år och har 1 år kvar.

- Vi har följt projektet från start för att ta reda på vad elever och lärare tänker och tycker, säger Matilda Wiklund.

Hon jobbar i projektet tillsammans med Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet. De besöker skolorna, sitter med på lektioner, intervjuar och gör enkätstudier.

- Vad vi kan se så här långt är att det viktigt att alla förstår målen och att de går att tillämpa i vardagen. De fina dokumenten måste bli vardag. Vad ska en bra skola vara när den är digitaliserad, det verkar inte vara klart för alla, sade Matilda Wiklund.

I panelen satt representanter från skolorna, politiker, skolledarna och forskare. De identifierade tre fällor:
1) Ledarskapet är avgörande och måste fungera.
2) Skolorna får inte överskatta elevernas digitala kompetens.
3) Målen måste förklaras och vara möjliga att tillämpa i vardagen.

Läs mer om seminariet

Läs mer om Örebro universitet i Almedalen

 Text och foto: Linda Harradine