Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Projekt som bedrivs vid enheterna

Ett förstoringsglas som synar några papperslappar med text på.

Law and Power

Vad betyder juridik och makt i din kurs? Projektet ska undersöka vad lärarna direkt kan ta med sig ut i sin undervisning. Vad får studenterna med sig ut i arbetslivet? I det här projektet ska ett material tas fram som är färdigt att använda i det lilla.

Poster - Law and Power (pdf)

Kontaktperson: Rigmor Argren

Inkluderande socialt arbete

Projektet syftar till att öka kunskaper, färdigheter och kommunikation om jämställdhet och lika villkor bland studenter och medarbetare. Detta är viktigt för att utveckla lärande om demokrati och inkludering och för att främja ett inkluderande socialt arbete i yrkesutövningen för studenter efter socionomexamen.

Poster - Inkluderande socialt arbete (pdf)

Kontaktperson: Rúna í Baianstovu

Jämnare könsbalans bland kriminologer

Hur lockar vi fler män till vårt program? Könsbalansen på våra utbildningar på hela institutionen är ojämn - fler kvinnor än män studerar hos oss. Vi vill attrahera de bästa och mest motiverade studenterna och därför rekrytera bredare. För att få fler män att söka till oss ska vi undersöka hinder och möjligheter för en jämnare könsbalans men också vilka insatser som kan ha en positiv effekt.

Poster - Jämnare könsbalans bland kriminologer (pdf)

Kontaktpersoner: Karl Olsson och Anna Meehan

En administration i framkant

Ett unikt utvecklingsarbete där vi ska undersöka en homogen grupp som vi vill bredda och utveckla. Detta ska vi göra genom att titta på hur vi kan höja statusen på vårt arbete och synliggöra gruppens kompetens.

Poster - En administration i framkant (pdf)

Kontaktperson: Anna Carlberg

Årshjulet – systematisering av arbetet med lika villkor

Ledningsgruppen tar fram en modell för hur arbetet med aktiva åtgärder kan integreras i det befintliga arbetsmiljöarbetet. Modellens syfte är att systematisera och prioritera arbetet med lika villkorsfrågor. Modellen ska sedan spridas som ett gott exempel och kunna användas av andra institutioner på universitetet.

Poster - Årshjulet - systematisering av arbetet med lika villkor (pdf)

Kontaktperson: Kerstin Nordlöf