Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Ser till att elever mår bra för att prestera på topp i skolan

Anna Nyberg

Anna Nyberg på sitt kontor på skolan - ett hemtrevligt rum.

Visst innebär jobbet som socionom tunga ärenden. Barn som far illa. Vuxna som missbrukar. Men Anna Nyberg, som har jobbat inom socialtjänsten och sedan flera år tillbaka är kurator på Internationella Engelska Skolan i Örebro, hoppas fler ska välja yrket – för att kunna göra skillnad.

– Ingen dag är den andra lik. Jag jobbar med mycket varierande ärenden, alltifrån det lilla till mycket svåra ärenden, och ibland gör jag människor arga. Men när det leder till en positiv förändring och jag har hjälpt någon, ett barn eller ungdom, vet jag att jag valt rätt, säger Anna Nyberg.

På lördag kommer hon till Örebro universitet för att fira att socionomutbildningen fyller 50 år. På jubileet kommer bland annat Jürgen Degner föreläsa om sin forskning. En lärare som Anna Nyberg minns väl.

– Han var ny som lärare när jag började på Socionomprogrammet vårterminen 2000 men han hade pondus vilket gjorde att man vässade sig. Jag känner att jag utvecklades som människa efter att ha pluggat. Det var en bra och bred utbildning och gav mig en bra omvärldsuppfattning.

Svårt att få jobb

2003 var Anna Nyberg klar med utbildningen. Då var det svårt att få jobb som socionom i Örebro eftersom det hade varit stora omorganiseringar och neddragningar.

- Det var inte alls som idag med andra ord. Jag hade arbetat i flera år innan jag pluggade och för första gången i mitt liv stod jag utan jobb. Till slut fick jag en tjänst som resurs på en skola. Strax därefter jag gick vidare till socialtjänsten och jobbade med vuxna som hade problem med bland annat missbruk.

Men skolvärlden lockade. Innan hon påbörjade socionomutbildningen hade hon jobbat som lärare och kursledare. Hon hade först tänkt läsa till lärare men programmet hon ville gå fanns inte i Örebro.

- Jag hade familj och ville inte flytta. Så istället funderade jag över vilken sorts person jag är. Jag kom fram till att jag framför allt är social och tycker om att möta människor. Därför valde jag att söka socionomprogrammet.

Alla ska känna sig trygga på skolan

Idag är hon ett stöd till elever och deras familjer och till lärare som skolkurator på Internationella engelska skolan i Örebro.

- Jag är en del av elevhälsoteamet och vi ska främst jobba förebyggande. Alla ska känna sig trygga på skolan för mår elever bra presterar de bättre.

Varje årskurs har ett tema. I fyran och femman koncentrerar de sig till exempel på att jobba med hur man är en bra kompis och hur elever kan fokusera i klassrummet och få lugn och ro. I åttan handlar det om att förebygga negativa tankar och stress. Eleverna får lära sig olika tekniker för att kunna hjälpa sig själva.

- Vi jobbar strukturerat med varje årskurs. Ämnen som tas upp och som även är integrerade i undervisningen är till exempel sociala medier och vad elever gör på internet, trygghet, alkohol, sex och samlevnad.

Spindeln i nätet

Men arbetet består också av ärenden där det börjat gå fel. Det kan handla om att handleda lärare eller att ha svåra möten med föräldrar och elever.

- Tiden inom socialtjänsten har gett mig en stabil grund att stå på som behövs eftersom jag är ensam i min profession på skolan och måste vara spindeln i nätet med såväl socialtjänst, psykiatri och polis om det behövs.

Hon jobbade inom socialtjänsten innan hon blev skolkurator. Dessutom slutade hon på skolan och jobbade under några år på socialförvaltningen i Kumla med både myndighetsutövning och familjebehandling i öppenvården.

- Men jag sökte mig tillbaka till skolan och även om arbetet som skolkurator kan vara utsatt känner jag att jag har ledningen i ryggen. Jag trivs jättebra på jobbet.

Socionomer gör skillnad

- Och jag måste säga att vi är så jäkla bra på skolan. Vi upptäcker elever, som behöver hjälp, tidigt. Det gäller såväl elever med olika akademiska problem, som elever med sociala svårigheter.

Känslan att göra skillnad är viktig och det var en av anledningarna att hon lämnade socialtjänsten. Hon kände att resurserna inte räckte till för att göra ett bra jobb. Ändå vill hon slå ett slag för yrket.

- Utbildningen är akademisk och det var full fräs från första början. Precis som yrket är den lärorik. Men visst är det en tuff vardag för handläggare. Men det sker förändringar och jag hoppas att socionomer kommer få bättre förutsättningar i framtiden för att göra ett bra jobb. Det måste till förändring gällande socionomers arbetsvardag och socionomers status måste höjas!

Text och foto: Linda Harradine