Institutionen för medicinska vetenskaper

ORU Talks: ”Ibland förminskar man allvaret med adhd”

Adhd-diagnoserna ökar i Sverige. Det är också vanligt att personer med adhd har andra psykiatriska diagnoser eller fysiska hälsoproblem.
– Det är viktigt att lyfta att adhd kan vara kopplad till allvarliga problem, säger professor Henrik Larsson i det senaste avsnittet av ORU Talks.

Idag lever 5-7 procent av barn i skolålder och 3-4 procent av de vuxna med adhd. Vad är adhd och vad kännetecknar den neuropsykiatriska diagnosen? Hur är det att leva med adhd som barn, vuxen och äldre? Och kan man växa ifrån sin adhd?

För att prata om det och mycket mer bjöd vi in Henrik Larsson till ORU Talks. Han är professor i psykiatrisk epidemiologi vid Örebro universitet och forskar om hur både gener och miljö påverkar risken för att utveckla adhd.

Programmet gjordes av Linus Mattisson och programledare är Jasenka Dobric.