Musikhögskolan

"Man utvecklar verkligen sitt eget spel av att musicera med andra som är på högsta professionella nivå, man kan få lite tips viskat i sitt öra i realtid av orkestermusikerna."

Bild på Markus Mattsson

Foto: Anders Nordquist

Studenten Markus Mattsson är klarinettisten som direkt efter sin kandidatutbildning fortsatte att fördjupa sina studier inom den klassiska musiken på Musikhögskolan. Valet föll på den ettåriga utbildningen Interpretation I och II, Musikalisk gestaltning, på avancerad nivå, som ingår i utbudet av fristående kurser.

Hur skulle du beskriva utbildningen?
- Det är en ettårig utbildning på avancerad nivå för alla som har en kandidatexamen i klassisk musik och vill fördjupa sig. Upplägget erbjuder en hel del spännande projekt, såsom studioinspelning, tematiska konsertprojekt, och möjligheter att satsa på befintliga kammarmusikkonstellationer. Många av oss som går i år har fortsatt direkt från kandidatutbildningen på Musikhögskolan, medan andra har sökt sig hit utifrån. 

Kursen erbjuder mycket fritt spelrum och möjligheter till eget initiativ, och passar därför den som har mycket eget driv och gillar att lägga upp sin egen övning mot specifika mål.

Hur ser kursupplägget ut?
- Utbildningen består av två kurser – Interpretation I och II, vilka innehåller olika delmoment. Man läser ett halvår åt gången och man kan välja om man vill börja på hösten eller våren.

- Kursupplägget innebär mycket fri tid för egen övning, man ansvarar delvis själv för att boka in repetitioner, instuderingstillfällen och repetitioner med olika lärare. Det är ju heltidsstudier så du förväntas lägga ned mycket arbete utöver våra två till tre lektionstillfällen per vecka.      Vi har även goda möjligheter att läsa fristående kurser som ger möjlighet att fördjupa sig ytterligare, exempelvis ensembler för specifika instrumentgrupper såsom slagverks- och gitarrensemble. Själv läser jag en 7,5 hp kurs i Världsmusik utöver mina ordinarie kurser.

- Kursen Interpretation är också ganska speciell i och med att den bara är ett år. Detta kan exempelvis passa bra om man vill förbereda sig inför en audition för ett masterprogram, i Sverige eller utomlands, men fungerar lika bra om man vill ägna sig åt sina egna projekt.

- Jag har till exempel fokuserat väldigt mycket på en träblåstrio tillsammans med två kurskompisar. Vi har hittat massor av bra repertoar, jag har bland annat arrangerat fransk blåsmusik för vår triosättning som vi har spelat både på konserter och under studioinspelning.

Hur kan lektionerna och kursinnehållet se ut i praktiken?
- Vi har Kammarmusiklektioner där vi spelar upp musiken vi jobbar med, dessa får man boka in själv med olika lärare på skolan. Vi har även scenisk kommunikation. Då brukar vi vara i Konsertsalen och jobba på det musikaliska uttrycket och det som syns utåt mot publiken när man står på scen. Vanligtvis brukar vi ha seminarium där hela klassen är med och lyssnar på varandra, men på grund av pandemin har just detta moment sett lite annorlunda ut i år.

- Men vi har till exempel även haft en delkurs som handlade om modernare svensk kammarmusik, från 1900-talet till idag. Tillsammans med två lärare som är erfarna på området, fick vi lyssna igenom, analysera och diskutera olika nyare svensk kammarmusik, lite repertoarkännedom. En del av dessa verk spelade vi sedan på konsert. Vi fick också äran att uruppföra musik av kompositören Daniel Berg, som också är en av slagverkslärarna på Musikhögskolan. På den konserten spelade jag ett av hans nya stycken för klarinett, fiol och marimba tillsammans med två klasskompisar.

- Förutom detta så innehöll kursen även  improvisation efter grafiskt partitur. Vi gjorde en live-inspelning av Ingvar Lidholms ”Stamp Music” som sändes offentligt som en jubileumshälsning i samband med Kungliga Musikaliska Akademins 250-årsjubileum nu i vår.

Jag tycker att det är viktigt att man inte bara spelar samma sorts musik, utan att man som klassisk musiker utmanas och får prova sådant som improvisation. Det var flera i gruppen som inte hade improviserat på detta vis förut, så det var roligt. Jag tror att allt sådant som går utanför ramarna lite grann är givande - och roligt!

Hur har undervisningen och konsertprojekten påverkats av den rådande pandemin?
- Musikhögskolan har löst konsertsituationen med live-stream från Konsertsalen istället.      Det har fungerat väldigt bra, konserterna produceras snyggt med bra ljudkvalitet och olika kameravinklar. Vi har också haft tillgång till mycket bra teknisk utrustning så vi har kunnat spela in oss själva och ha lektioner på distans. Detta kanske till och med är en fördel med pandemin, att många tekniska saker har tvingats att bli bättre. Men även innan pandemin så har alla konserter spelats in, så vi kan lyssna och fundera över hur vi spelade i efterhand, det är också väldigt bra för den egna utvecklingen.

Du nämnde några andra spännande projekt inledningsvis, vill du berätta lite mer om dessa?
- Bland annat så erbjuds vi vara med på ett orkesterprojekt med Svenska Kammarorkestern (SKO). Då sitter vi alltså med i orkestern två eller tre heldagar och spelar en symfoni på repetitioner och konsert! Jag skulle också säga att det här projektet troligen är ganska ovanligt, det är i varje fall ingen självklarhet att detta tillfälle ges vid en musikerutbildning.

Vi har också ett moment där vi provar på professionell studioinspelning. Då spelar vi in ett valfritt stycke i Konsertsalen, följer produktionsprocessen i studion och får möjlighet att utvärdera tillsammans med ljudtekniker hur man tycker att det låter.  Även detta tror jag är en ganska unik grej för utbildningen.

Hur upplever du platsen Musikhögskolan, i staden Örebro?
- Jag tycker det är skönt att Musikhögskolan inte ligger i centrum. Det finns många fördelar med att ligga lite i utkanten, på universitetets campus. Det är billigare att bo här i studentområdena och lätt att hitta bostad. Läget är väldigt härligt med närhet till naturen och Markaskogen. Det är också kul att vara nära studenter från andra linjer som studerar andra grejer och vi har nära till Universitetsbiblioteket.

- På insidan har vi en väldigt fräsch byggnad som alla besökare tycker mycket om. Vi har också ett system där vi är flexibla och samsas om övningsrummen. Du behöver inte förboka, utan det är smidigt att kunna ta ett övningsrum när du känner för det. Jag tycker om att vara flexibel i hur och när jag övar så detta passar mig väldigt bra. Det finns också bra större ensemblesalar som är väldigt lätta att boka när man behöver. Det ska också nämnas att vi har en datorsal med många bra datorer utrustade med alla program för notskrivning och inspelning som jag brukar utnyttja mycket.

- Musikhögskolan fungerar som en sorts samlingsplats för många studenter på campus som tycker om att vara här och studera. Jag förstår ju varför, den är så öppen, ljus och modern!

Intervju av: Hannes Wikström, amanuens, Musikhögskolan.