Musikhögskolan

"Vill du spela in något så är det bara att hugga tag i musiker och producent och göra det!"

Bild Timothée

Foto: Hannes Wikström

Kompositionsstudenten Timothée Ravelojaona går tredje året på konstnärligt kandidatprogram med inriktning Komposition.

Hur skulle du beskriva utbildningen konstnärligt kandidatprogram, inriktning komposition?
- Det handlar mycket om instrumentkännedom, vad alla instrument har för olika egenskaper och hur man kan använda dom i olika sammanhang. Vi lär oss hur man orkestrerar och stämför, men också hur man kan komma på nya grejer, jobba på nya kreativa sätt för att komma på nya musikaliska idéer.

- Jag tror många som skriver musik kan känna igen sig i att man har ofta har ett specifikt sätt man jobbar utifrån, men här får vi lära oss att jobba utifrån andra synvinklar. På så sätt växer ju nya musikaliska idéer fram, som man kanske aldrig hade fått annars. Vi har exempelvis fått använda vårt telefonnummer i komponerandet. Varje siffra i numret fick motsvara en notlängd, med hjälp av dessa notvärden kunde vi sedan bygga intressanta rytmer, vrida och vända på det här numret och sen skriva musik utifrån det. 

Vad tycker du är det bästa med din utbildning och att plugga på Musikhögskolan?
- Jag tycker det finns väldigt många grejer, utbildningen är bra på alla sätt och vis!
Men framförallt är det bredden, att vi jobbar tillsammans med många olika typer av musiker inom olika genrer. Jag själv till exempel är lite mer jazzinriktad, även när jag skriver för klassiska musiker så kan det vara lite jazzinfluenser i det. Jag formar det lite till det jag vill.
Vi på kompositionslinjen får chansen att jobba med både klassiska musiker och jazz/rockmusiker, och det finns musikproducenter. Vill man spela in någonting så är det bara att hugga tag i musiker och producent så kan man göra det, det finns sådana möjligheter här! 

Kompositionsprojekt, externa musiker och kreativitet

- Egentligen spelar vi ingenting alls inom kompositionsutbildningen, även om man kan lägga till biinstrument, men eftersom jag umgåtts mycket med folk från andra linjer så har jag varit med på många projekt och hoppat in och spelat. Ibland har jag även tagit eget initiativ, det beror på att jag känner att jag är en komponerande musiker som vill spela mycket. I våras till exempel, hade vi ett kompositionsprojekt då vi fick sätta ihop en egen ensemble, då var jag själv med i den ensemblen och spelade min musik.

Jag gillar att det finns utrymme för sånt också!

- Musikhögskolan tar också in externa professionella musiker och grupper till kompositionslinjen som vi får skriva musik för. Ett projekt som vi hade som var riktigt roligt och givande var med Stenhammarkvartetten, som var artists in residence här det året. Vi fick i uppdrag att skriva ett stycke för dom. Det som var så kul med just det projektet just var att de är riktigt bra musiker så man kan skriva vad man vill, och vi fick även ett ordentligt rep tillsammans med kvartetten. Alla kompositörer fick en bra stund var med musikerna att bara jobba med vårt stycke, vi hade möjlighet att förklara: “såhär tänker jag på den här delen…”, det var riktigt givande! Projektet avslutades med konsert i Konsertsalen där musiken framfördes. 

- Jag trivs också på själva platsen, hela byggnaden känns så öppen och luftig på något sätt, det är inte trångt. I stort sett alla övningsrum har ju utsikt ut mot skogen, mot natur och Markaskogen. Jag tror att det är det, det känns väldigt kreativt när man sitter i de här rummen! 

Hur ser en typisk dag ut för dig?
- Ja det varierar ju alltid, beroende på vart i terminen man ligger och sådär. Generellt för mig är det att jag kommer till skolan på morgonen, eftersom jag i grunden är musiker så övar jag på något instrument, oftast piano eller orgel. Efter det så sitter jag med teoriuppgifter - vi har olika teoriämnen varje termin. Efter detta brukar jag ägna större delen av eftermiddagen åt det kompositionsprojekt som jag håller på med just då, jag komponerar!

Varför tror du att det är viktigt att man kan utbilda sig konstnärligt som vi gör här på Musikhögskolan?
- Nummer ett tänker jag är möjligheten och tiden att fokusera på sitt hantverk.
Och sedan tänker jag att inom musikvärlden handlar det mycket om kontakter. Det är inte riktigt som inom andra yrkesgrupper som lärare exempelvis, där man utbildar sig och får en tjänst. I yrkeslivet jobbar man ofta med de musiker man känner om man ska ha ett projekt, genom till exempel folkhögskolor och högskolor får man ju ett brett kontaktnät.

- Och ur ett större perspektiv - musikvärlden i sin helhet rör ju sig alltid framåt på något sätt, allting utvecklas och en konstnärlig utbildning är ett bra sätt att utvecklas personligen. Nya upptäckter och ny input via utbildningar kan föra musiken framåt, annars kan det vara lätt att man hamnar i samma mönster. 

Intervju av: Hannes Wikström, amanuens, Musikhögskolan