Institutionen för naturvetenskap och teknik

Seminarium i Matematikdidaktik - Samarbetslärande i praktiken

25 oktober 2019 13:15 T217, Teknikhuset

Kontakta Andreas Eckert om du har frågor om denna seminarieserie.

Talare

Gerd Brandell

Om talaren

Gerd Brandell är universitetslektor emeritus i matematik och har undervisat vid KTH, Luleå tekniska universitet, Lunds Tekniska Högskola, Roskilde Universitet och Monash University. Hon har bland annat utvecklat kurser i grundläggande matematik där otraditionella undervisningsformer använts med målet att öka studenternas motivation och deras förståelse för matematikens roll i tillämpningarna.

Abstract

Samarbetslärande (cooperative/collaborative learning) har en lång och framgångsrik historia i skolans utbildning i många länder. Vid högskolan uppstår gruppsamarbeten ofta spontant. Att låta studenterna lära varandra och lära sig av varandra i organiserad form har också visat sig vara värdefullt. Bland annat har strukturen för samarbetslärandet utvecklats på olika sätt för att passa högskolan. Mot en bakgrund av en beskrivning av grundläggande drag i samarbetslärandet diskuteras möjligheter att skapa ramar för ett samarbete som främjar lärandet. Konkreta exempel ges från kurser i matematik som utvecklats och drivits med lyckat resultat under många år och där undervisningen bygger på samarbetslärande. Vid seminariet diskuteras även deltagarnas erfarenheter av samarbetslärande och de utmaningar som man mött.