Institutionen för naturvetenskap och teknik

Nu öppnar anmälan till höstens utbildningar – sök till nya programmet i miljövetenskap

En man och kvinna vid en odling.

Vill ta dig an framtidens klimatutmaningar som miljövetare med fokus på mat och hållbarhet? Eller spetsa din kompetens med en kurs i måltidskunskap eller gastronomi? Nu öppnar anmälan till höstens program och kurser vid Örebro universitet.

Vid Örebro universitet finns 85 utbildningsprogram och hundratals kurser att välja mellan när ansökningsperioden nu öppnar inför höstterminen 2023. En nyhet för i år är det treåriga Miljövetenskapligt program, hållbara livsmedelssystem som riktar sig till dig som är intresserad av frågor om livsmedel, miljö, klimat och hållbar utveckling.

– Produktionen av mat spelar en nyckelroll för vilka chanser vi har att nå de globala målen för en hållbar framtid. Som student på det nya programmet får du kunskap och verktyg för att kunna bidra till att hitta lösningar på de komplexa klimat- och miljöutmaningar som vi står inför, säger Johanna Björklund, forskare och programansvarig.

Attraktivt för både offentlig sektor och näringsliv

Behovet av miljövetare med kunskap inom mat och hållbarhet blir allt större i arbetslivet. Det gäller både inom offentlig sektor och i näringslivet.

– Äntligen finns det en utbildning som ger en övergripande förståelse för alla de tre hållbarhetsaspekterna: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Den här typen av kunskap kommer att efterfrågas i alla typer av större livsmedelsföretag och organisationer, säger Ola Albrektsson, som är verksamhetsledare på Agro Örebro, en organisation som samlar företag och producenter inom lantbruk och livsmedel i Örebro län.

Kortare kurser inom restaurang och gastronomi

En annan nyhet är att det från och med i höst finns ett stort utbud av fristående kurser i måltidskunskap och värdskap vid Restaurang- och hotellhögskolan, RHS. De handlar om allt från sensorik, måltider, sommelier- eller matlagningshantverk, drycker och livsmedel till hospitality, service och värdskap, hållbarhet, jämställdhet och etik i ett restaurangperspektiv.

– Vi vänder oss till dig som är intresserad av måltider, mat och dryck, oavsett om du är student eller om du befinner dig mitt i arbetslivet och vill satsa på kompetensutveckling. Kurserna är inspirerande och bidrar till engagemang för viktiga samhällsfrågor inom gastronomi, hospitality och hållbarhet, säger Ute Walter, prefekt vid RHS.

Sök till höstens utbildningar senast den 17 april 2023 på Antagning.se.

Text: Anna Lorentzon
Foto: iStock

Läs mer om hur det är att studera i Örebro.

Sök utbildning utifrån intresseområde.

Alla våra utbildningar hittar du här.