Institutionen för naturvetenskap och teknik

Örebrodoktorander får pris för forskning om miljögifter

Felicia Fredriksson och Mio Pettersson

Felicia Fredriksson och Mio Pettersson med priserna från den internationella konferensen i New Orleans.

Felicia Fredriksson och Mio Pettersson, doktorander i kemi vid Örebro universitet, är två av fyra pristagare vid en internationell konferens om miljögifter i New Orleans.
– Priset ger en extra sporre att fortsätta med forskningen, säger Felicia Fredriksson.

Otto Hutzinger Student Award delas ut till studenter eller doktorander som genomför enastående presentationer. Både kvaliteten på forskningen och själva framförandet av presentationen bedöms.

Två av de fyra pristagarna 2022 kommer från Örebro universitet. De övriga två är från Japan och Schweiz.

Felicia Fredriksson och Mio Pettersson forskar om högfluorerande ämnen, så kallade PFAS, som kan finnas i produkter som skidvalla, vattentäta kläder, stekpannor och kosmetika. Det är ämnen som inte bryts ned helt, utan som stannar kvar i miljön och kan vara skadliga för människor och djur.

Studie om maskar

Vid den internationella forskningskonferensen Dioxin 22, som arrangerades i New Orleans, prisades de båda doktoranderna för sina presentationer. Felicia Fredriksson berättade om en studie där hon kunnat visa hur PFAS kan spridas i naturen via slam och tas upp av daggmaskar.

– När vi studerade maskarna kunde vi också se hur PFAS-polymerer omvandlades till andra PFAS-ämnen. Dessa ämnen innebär en risk för både djur och natur eftersom de inte bryts ner, utan sprids vidare i naturen. Vår studie visar att det behövs mer kunskap om PFAS-polymerer, säger hon.

Bark som fångar upp miljöföroreningar

Mio Petterssons höll en presentation om hur biprodukter, bland annat bark från sågverks- och massaindustrin, skulle kunna användas för att fånga upp PFAS från vatten.

– Vi genomför en studie där vi prövar det här just nu. För att fånga upp miljöföroreningar som PFAS som finns i våra vatten krävs det nya innovativa vattenreningsmetoder, säger han.

Gynnar framtida karriärer

Både Mio och Felicia tycker att priset ger en bekräftelse på att deras forskning är viktig – och de tror att utmärkelsen kommer att gynna deras framtida yrkesliv.

– Det är otroligt roligt att få uppskattning för sitt arbete och det känns fortfarande lite orealistiskt att vara en utav fyra som fick den här utmärkelsen i år. Det betyder väldigt mycket för mig, säger Mio Pettersson.

Flera personer på en scen.

Felicia Frederiksson (fjärde personen från vänster) var på plats vid prisutdelningen under konferensen i New Orleans.

– Det är sjukt kul, och det betyder otroligt mycket. Det känns som ett bevis för att ens arbete betyder någonting och att man dessutom har kunnat förmedlat sin forskning på ett tydligt sätt, säger Felicia Fredriksson.

Text och foto: Anna Lorentzon