Restaurang- och hotellhögskolan

Framgångsrika RHS-alumner står för festligheterna på Akademisk högtid

Jens Ericsson och Isabella Ankarberg.

Både Jens Ericsson och Isabella Ankarberg ser fram emot att återvända till Örebro universitet och jobba tillsammans med andra alumner och studenter vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Det blir Jens Ericsson, som till vardags leder de svenska kocklandslagen, som tillsammans med Isabella Ankarberg, produktchef inom vin, ansvarar för mat och dryck vid den stora banketten under Örebro universitets Akademiska högtid den 6–7 maj.

Tillsammans har de båda alumnerna från Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan komponerat en meny bestående av mat och dryck på temat ”renässans”, som de omkring 450 gästerna får njuta av vid den årliga festkvällen i Novahuset. Både alumner och nuvarande studenter finns med i köket och i matsalen för att bistå med mat, dryck och servering.

– Det är ett fantastiskt betyg att så många alumner vill komma tillbaka till vårt universitet och bidra till att stärka vårt varumärke. Alumnerna besitter erfarenheter och nätverk som dagens studenter kan dra nytta av ­– tänk vilka synergieffekter, säger Elin Sandberg, akademiintendent och ansvarig för Akademisk högtid vid Örebro universitet.

Kräver noggranna förberedelser

Jens Ericsson läste till kock vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet mellan 2002 och 2005 och är idag general manager för det Svenska kocklandslaget och Juniorkocklandslaget. Han berättar att maten till lördagens bankett börjar förberedas redan på onsdagen.

– Det kräver mycket organiserande för att säkra kvaliteten när man skapar en trerättersmeny till så här många människor. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan berätta att förrätten är inspirerad av en person som var känd under renässansen, säger han.

Den största utmaningar handlar om logistik och tajming: att se till att alla gäster får varm mat och att körschemat flyter på med mat, dryck, tal och musik vid rätt tillfälle.

– Under banketten måste allt sitta i ryggmärgen, så det stora jobbet görs innan, säger Jens Ericsson.

”Jätteroligt att återvända till Örebro universitet”

Isabella Ankarberg läste till sommelier vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och tog examen 2010. Sedan dess har hon bland annat studerat och arbetat i franska Bordeaux och jobbat inom fine dining i både Riksgränsen och på Gotland. Idag är hon produktchef på The Wineagency, där hon ansvarar för import av viner från producenter i Italien, Frankrike, Sydafrika, Österrike, Tyskland och Spanien.

Förutom att välja dryck som passar till menyn ansvarar hon också för matsalsarbetet under banketten vid Akademisk högtid.

– Det känns jätteroligt att få återvända till Örebro universitet och träffa andra med koppling till Grythyttan. Det var en sådan förmån att få studera i en liten by där alla delade samma intresse för mat, dryck och värdskap. Det gav ett mervärde till studierna – och ett ovärderligt kontaktnät. Jag fick verkligen en språngbräda ut i framtiden tack vare RHS, berättar hon.

”Tiden i Grythyttan var ovärderlig”

Även Jens Ericsson ser fram emot att få komma till Örebro universitet och jobba tillsammans med studenter och andra alumner från RHS.

– Tiden i Grythyttan var ovärderlig. Det jag lärde mig där har jag har haft nytta av i alla positioner, oavsett om jag varit kock, köksmästare, säljare, grossist eller om det handlar om att göra budget och affärsplaner för kocklandslaget, berättar han.

Vad kan gästerna förvänta sig vid banketten på Akademisk högtid?

– Gästerna kan förvänta sig hög kvalitet och en detaljrikedom där det finns en tydlig helhet och där gästens upplevelse står i centrum, säger Isabella Ankarberg.

– Det kommer att bli en supertrevlig kväll med bra uppträdanden, härlig atmosfär och god mat och dryck, lovar Jens Ericsson.

Akademiintendent Elin Sandberg ser fram emot kvällen med tillförsikt.

– Våra alumner från RHS är verkligen spridda över hela världen och många har toppositioner. Jag har fått jaga för att få de bästa på plats. Jag är spänd över att se vad årets akademiska högtidsbankett kan leda till, säger hon.

Text: Anna Lorentzon

Akademisk högtid är Örebro universitets årliga firande då nya professorer installeras och forskare som disputerat under året promoveras och får sin doktorstitel. Det utses även hedersdoktorer och delas ut priser.

På dagen arrangeras populärvetenskapliga föreläsningar där allmänheten bjuds in för att lyssna till föreläsningar om aktuell forskning.

Akademisk högtid arrangeras den 6–7 maj 2022.