Bedömningsgrunder för adjungerad universitetsadjunkt
Som allmän bedömningsgrund vid anställning som adjungerad adjunkt vid Örebro universitet gäller att ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning samt förmåga och lämplighet att samverka med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten.
En adjungerad adjunkt ska kunna visa sin pedagogiska skicklighet genom tidigare meriter från undervisning eller liknande lärsituationer. Den sökande ska kunna redogöra för hur ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas i undervisningen.
Vid bedömning av pedagogisk skicklighet skall hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination. Visat intresse för kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete är av vikt.
För att komma ifråga för en anställning som adjungerad adjunkt ska du ha en parallell lärartjänstgöring i för-, grund- eller gymnasieskola.
Följande kompetenser efterfrågas:
ÄMNE |
PROGRAM |
EFTERFRÅGAD KOMPETENS |
MATEMATIK |
GL
FL |
Planering, genomförande och utvärdering av undervisning enligt gällande styrdokument. Matematikundervisning genom problemlösning. Programmering inom matematikämnet. Planering, genomförande och utvärdering av undervisning enligt gällande styrdokument. |
SVENSKA |
ÄL |
Medverkan vid seminarier i samband med vfu-kurser. Didaktiska momenten på vissa delar av de historiska litteraturkurserna. |
ENGELSKA |
ÄL |
Litteratur, lingvistik och/eller didaktik |
UVK (UTBILDNINGSVETENSKAPLIG KÄRNA) |
FL |
Ämnesdidaktisk kompetens i förskolan (språk, flerspråkighet, matematik) |
SAMHÄLLSKUNSKAP |
ÄL |
Samhällskunskapsdidaktik |
HISTORIA |
ÄL, GL |
Medverkan i historiedidaktiska kurser |
NATUR OCH TEKNIK |
FL
|
Naturvetenskap och/eller teknik och dess didaktik. Meriterande är erfarenhet av integrering med skapande verksamhet |
IDROTT |
ÄL, FL, GL
|
Didaktik med särskilt fokus på motorisk träning, gymnastik och rörelse för yngre åldrar. |
MUSIK |
ÄL |
Ämnesdidaktisk kompetens i gymnasieskolan |
Hänsyn kommer att tas till egen lärarlegitimation och genomgången relevant lärarutbildning. Du ska ha flerårig erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning i förskola, grundskola och gymnasieskola. En akademisk examen på masternivå är särskilt meriterande.
Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet, förutom dokumenterade meriter, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av lärarutbildningen vid Örebro universitet.