Bedömningsgrunder för adjungerad universitetsadjunkt

Som allmän bedömningsgrund vid anställning som adjungerad adjunkt vid Örebro universitet gäller att ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning samt förmåga och lämplighet att samverka med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten.

En adjungerad adjunkt ska kunna visa sin pedagogiska skicklighet genom tidigare meriter från undervisning eller liknande lärsituationer. Den sökande ska kunna redogöra för hur ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas i undervisningen.

Vid bedömning av pedagogisk skicklighet skall hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination. Visat intresse för kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete är av vikt.

För att komma ifråga för en anställning som adjungerad adjunkt ska du ha en parallell lärartjänstgöring i för-, grund- eller gymnasieskola.

Följande kompetenser efterfrågas:

ÄMNE

EFTERFRÅGAD KOMPETENS

MATEMATIK

FL

Planering, genomförande och utvärdering av undervisning enligt gällande styrdokument. Matematikundervisning genom problemlösning. Programmering inom matematikämnet.

Planering, genomförande och utvärdering av undervisning enligt gällande styrdokument.

SVENSKA
SVENSKA SPRÅKET + LITTERATURVETENSKAP

ÄL

Medverkan vid seminarier i samband med vfu-kurser. Didaktiska momenten på vissa delar av de historiska litteraturkurserna.
Didaktiska moment inom exempelvis språkstruktur, språkfärdighet, språklärande i det mångkulturella samhället

ENGELSKA

Litteratur, lingvistik och/eller didaktik

UVK (UTBILDNINGSVETENSKAPLIG KÄRNA)

FL

Ämnesdidaktisk kompetens i förskolan (språk, flerspråkighet, matematik)
Specialpedagogik
Kompetens inom IKT
Estetiska ämnen
Pedagogiskt ledarskap/ledning

SAMHÄLLSKUNSKAP
SAMHÄLLSORIENTERADE ÄMNEN

Samhällskunskapsdidaktik
SO-didaktik

ÄL, GL

Medverkan i historiedidaktiska kurser
Samordning av och medverkan vid undervisningsövningar på skolor, arkiv och museer
Samordning av nätverk för ämneslärare i historia

NATUR OCH TEKNIK

GL

Naturvetenskap och/eller teknik och dess didaktik. Meriterande är erfarenhet av integrering med skapande verksamhet
Naturvetenskap, och/ eller teknik och dess didaktik
Bedömning och betygssättning

IDROTT

ÄL, FL, GL

Didaktik med särskilt fokus på motorisk träning, gymnastik och rörelse för yngre åldrar.

MUSIK

Ämnesdidaktisk kompetens i gymnasieskolan

Hänsyn kommer att tas till egen lärarlegitimation och genomgången relevant lärarutbildning. Du ska ha flerårig erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning i förskola, grundskola och gymnasieskola. En akademisk examen på masternivå är särskilt meriterande.

Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedöm­ning av kompetens och skicklighet, förutom dokumenterade meriter, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av lärarutbildningen vid Örebro universitet.