Universitetslektor i pedagogik

Tillsvidareanställning
Heltid
Ansök senast
Ansök

Ref nr: ORU 2.1.1-06300/2020

Vi söker en universitetslektor i pedagogik med inriktning mot tidiga skolår.

Ämnesområde

Ämnesområdet för anställningen är pedagogik.

Bakgrund

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS) har fokus på humanistiska och samhällsvetenskapliga områden som konst, kommunikation, lärande, människor och samhället. Vid institutionen bedrivs forskning och utbildning inom 11 olika ämnen. Ett av dem är pedagogik.

Inom ämnet pedagogik ges utbildning på grund- och avancerad nivå samt på forskarnivå. Utbildningen berör huvudsakligen områdena pedagogik, specialpedagogik, arbetslivspedagogik och högre utbildning.

Ämnets forskning bedrivs huvudsakligen inom fyra forskningsgrupper med olika inriktningar:

ESERGO: studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på etiska och politiska aspekter.

ReCEL: forskning om utbildning för yngre barn med särskilt intresse för barns rättigheter, tidigt läs- och skrivlärande, genus och jämställdhet, förskollärares och lärares yrkesprofession. 

Specialpedagogik, utbildning och lärande: studier av relationen mellan individ och samhälle och aspekter av tillgänglighet, delaktighet, inkludering och exkludering.

Utbildning och Demokrati: forskning inom utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi.

Arbetsuppgifter

En universitetslektor förutsätts ägna sin tid åt både utbildning på samtliga nivåer och forskning, samt därtill hörande samverkan. I arbetsuppgifterna ingår förutom undervisning, forskning och samverkan även utvecklingsarbete, administration, och kompetensutveckling. Undervisningen omfattar handledning, examination, kursutveckling, planering och utvärdering. 

Arbetsuppgifterna utgörs i huvudsak av tjänstgöring inom grundlärarprogrammen. I anställningen ingår undervisning och handledning på grund- och avancerad nivå.

Behörighet

Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen inom pedagogik, didaktik eller pedagogiskt arbete. Alternativt har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen.

Ett generellt behörighetskrav för anställning som lärare är genomgången högskolepedagogisk utbildning motsvarande 10 veckor. Kompetens motsvarande högskolepedagogisk utbildning kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande.

Bedömningsgrunder

Vid anställning av lärare prövas såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet och dessa ska ägnas lika stor omsorg. I prövningen ska meriter från samverkan med det samhälle som universitetet är en del av också värderas, liksom nationell och internationell erfarenhet och mobilitet.

Undervisning i förskollärar- och grundlärarutbildning är meriterande. Särskilt meriterande är erfarenhet av undervisning inom utbildningsvetenskaplig kärna i grundlärarprogrammet. Vidare är grundlärarexamen eller motsvarande och erfarenhet av lärararbete i grundskolan starkt meriterande.

Som allmän bedömningsgrund gäller att ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning samt förmåga och lämplighet att samverka och samarbeta med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten.

Vetenskaplig skicklighet

Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom självständiga forskningsinsatser och fortsatt vetenskaplig publicering efter doktorsexamen. Även etablering i forskarsamhället samt erfarenhet av planering, administration och ledning av egen forskning ska tillmätas betydelse. Egen forskning inom något av ämnets särskilda forskningsområden, med inriktning emot anställningens åldersgrupp, är meriterande.

Pedagogisk skicklighet

Den pedagogiska skickligheten ska visas genom varierade insatser i utbildning såsom planering, genomförande, utvärdering och handledning. Den sökande ska kunna redogöra för sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden, ha förmåga att reflektera över den egna pedagogiska utvecklingen och lärarrollen. Den sökande ska även ha bidragit till utveckling av pedagogisk verksamhet.

Vid bedömning av pedagogisk skicklighet skall hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination. Erfarenhet av kursledning, kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete är av särskild vikt.

Information

Anställningen är 100 %, tillsvidare. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av Lars Erikson 019-30 30 13, e-post: This is an email address

Örebro universitet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan

Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:

  • Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
  • CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
  • Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer)
  • Vetenskaplig/konstnärlig portfölj
  • Publikationslista
  • Relevanta vetenskapliga publikationer (högst tio arbeten och i fulltextformat)
  • Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2020-12-19. Välkommen med din ansökan!

Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt. Har du vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan får du, när sakkunniga är utsedda, instruktion om hur denna eventuella komplettering kan göras.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.