Bedömningsgrunder för samverkanslektorat i logistik

Vid urval bland behöriga sökande kommer mycket stor vikt att fästas vid skicklighet i samverkan och vetenskaplig skicklighet. Stor vikt kommer också att fästas vid pedagogisk skicklighet och god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt på svenska och engelska.

Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom självständiga forskningsinsatser inom inriktningen för anställningen. Erfarenhet av forskning med inriktning mot logistik och/eller supply chain management är extra meriterande för denna tjänst. Även erfarenhet av planering och ledning av egen forskning ska tillmätas betydelse.

Erfarenhet av samverkan med näringsliv är en förutsättning för anställningen och erfarenhet av samverkan med offentlig förvaltning och intresseorganisationer är meriterande. Vid bedömning av skicklighet i samverkan kommer vikt att läggas vid dokumenterade meriter från följande tre samverkansområden, i första hand avseende samverkan av särskild vikt för ämnesområdet:

Samverkan för kunskapsutveckling och tillväxt, t ex:

• förtrogenhet med transport- och logistik-sektorrelevant industri
  • aktivt deltagande i partsammansatta/-drivna FoU-projekt
  • innovations/ kommersialiseringsarbete
  • beviljade bidragsmedel av samverkanskaraktär
  • utveckling av beslutsstöd för industri och myndigheter
  • expertroll för myndigheter inom fältet
  • fort- och vidareutbildning för transport- och logistik-sektorrelevant industri

Samverkan för bättre utbildning, t ex:

• produktion av undervisningsmaterial baserat på företagsekonomisk kunskap och forskning
  • arrangerade/ deltagande i sektorrelevanta fora rörande utbildning
  • främjande av studenters omvärldskontakt

Samverkan som riktar sig mot allmänheten, t ex:

• populärvetenskaplig produktion
  • deltagande som expert i media
  • arrangemang av publika evenemang inom ämnet

Den pedagogiska skickligheten och de pedagogiska meriterna ska vara väl dokumenterade i en meritportfölj.

Vid bedömning av pedagogisk skicklighet skall hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination.

Som allmän bedömningsgrund gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Vi söker en person som har god samarbetsförmåga, initiativförmåga samt intresse för kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete.

Vi fäster stor vikt vid hög närvarograd i verksamheten och ett ansvarstagande förhållningssätt.