ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR
This page in English

Universitetet firade med fullsatta föreläsningar och akademisk pompa

Örebro universitet firade sin akademiska högtid på lördagen, lite extra festligt eftersom universitet fyller 20 år.

Dagen inleddes med ett smörgåsbord av föreläsningar på Conventum kongress. Närmare bestämt 27 stycken - av universitetets nya doktorer och professorer - och flera av dem blev fullsatta.

Under sen eftermiddag samlades festklädda människor utanför Aula Nova på universitetet. Den akademiska högtiden är främst till för att fira nya professorer, doktorer och hedersdoktorer.

Efter ceremonin i Aula Nova var det dags för mingel innan middagen. Detta år är den akademiska högtidsdagen också startpunkt för ett jubileumsår som ska fyllas med många utåtriktade evenemang – ett sätt att betala tillbaka till Örebroregionen.

Kristina Suttme-Beime

– Det var lite nervöst i början men så brukar det ju vara. Det var väldigt trevligt att få sådan respons från publiken, säger Kristina Sutter-Beime, som föreläste om sin avhandling om chefers strategier för att handskas med besvärliga anställda – ett kontroversiellt ämne. Hon fortsätter nu sin forskning vid Örebro universitet, som hon kallar ”ett underbart ställe”.

John-Peter Ganda Mall

– Det var svårt att veta vilken nivå jag skulle hålla det på. Jag har aldrig gjort en sådan föreläsning förut. Jag fick många frågor och det kändes som om alla förstod, säger John-Peter Ganda Mall som har doktorerat i medicin och pratade om effekterna om kostfibrer på tarmen för en fullsatt sal.

Karin Blomberg

– Det här var fantastiskt roligt. Jag fick en hel del frågor trots att mitt ämne är speciellt. Det är obekvämt för många att prata om döden, säger professor Karin Blomberg som gav föreläsningen Livet går mot sitt slut – men jag är fortfarande en människa.

Henrik Jordahl

Henrik Jordahl är ny professor i nationalekonomi och föreläste om Det svenska välfärdsexperimentet–valfrihet, vinst och kvalitet.

Professor Mats Eriksson och professor Ylva Uggla flankerar de nya hedersdoktorerna Kanwaljeet Anand och Lakshmi Kumar.

Elisabet Welin med sällskap.

Nya professorn Elisabet Welin firar med sina tre barn Wilhelm Henriksson, Matilda Welin och Nena Henriksson.

Matilda Ernkrans och Amy Loutfi.

Nya ministern för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans tillsammans med Amy Loutfi, professor i informationsteknologi.

Karl-Magnus Edberg och Helena Stålnacke

Pedagogiska priset 2018 tilldelades Helena Stålnacke, universitetsadjunkt i handikappvetenskap och Karl-Magnus Edberg, universitetsadjunkt i måltidskunskap.

Liselotte Hermansson och Johan Schnürer.

Liselotte Hermansson, professor i arbetsterapi på scenen i Aula Nova med rektor Johan Schnürer.

Nya professorer

En parad av nya professorer: Elisabeth Welin, Jonas Persson, Lars-Olov Lundqvist, Bo Lennernäs, Henrik Jordahl, Marie Holmefur, Liselotte Hermansson, Håkan Geijer och Karin Blomgren.

Professor Alessandro Saffiotti tillsammans med Michael Beetz, ny hedersdoktor.

Kaltum Mohamud.

Kaltum Mohamud, vice ordförande i Örebro studentkår, delade ut det pedagogiska priset.

Nikolaos Venizelos minglar tillsammans med Jessica Johansson.

Jonas Persson, ny professor i psykologi.

Studenter gick först i processionen och tog sedan plats på scenen i Aula Nova.

Efter flera års forskarstudier kan alla fyra fira sin doktorsexamen: Karuna Dahlberg, Anna Carling, Karin Hildén och Mialinn Arvidsson-Lindvall.

Ceremonimästare Magnus Hansson leder sällskapet i Aula Nova.

Ceremonimästare Magnus Hansson leder sällskapet i Aula Nova, så att allt sker enligt reglerna.

Helena Isaksson firar sin doktorshatt tillsammans med Tobias Isaksson.