Akut personalbehov – då ryckte studenten in: ”Har betytt otroligt mycket”

Ett datasystemsbyte sysselsätter halva gruppen av ekonomiassistenter på Linde Material Handling, samtidigt som företaget växer kraftigt. Lösningen på problemet? Ekonomistudenten Michael Younes, som rekryterades via Studentuppdrag.
– Det kändes självklart att vi skulle vända oss till universitetet, säger Yvonne Andersson på Linde Material Handling.

Michael Younes började studera på ekonomiprogrammet vid Örebro universitet i januari. Han tänkte redan från början att han gärna skulle vilja testa att jobba med något inom ekonomi samtidigt som han studerar, för att lära sig yrket bättre.

– Jag vill redan i ett tidigt stadium lära mig alla kompetenser och färdigheter som behövs för att vara ekonom, säger han.

I våras tipsade några kompisar honom om att Studentuppdrag gjorde reklam för ett tillgängligt extrajobb, som ekonomiassistent på Linde Material Handling. Michael Younes bestämde sig för att ansöka och sedan gick det fort.

– Många av de kompetenser som krävdes matchade mina, så jag skickade in mitt CV och ett personligt brev, sedan blev jag kallad på intervju. Det dröjde ungefär två veckor, sedan fick jag svar att jag fick börja jobba.

"En perfekt arbetsplats för mig"

När studenter arbetar som konsulter via Studentuppdrag får de arbeta tolv timmar i veckan, samtidigt som studierna pågår, och får lön för tiden de jobbar. Michael Younes inledde sitt studentuppdrag på Linde Material Handling under slutet av våren.

– Det kändes jättebra, jag trivs här. Arbetsmiljön är väldigt stödjande och vänlig, så det är en perfekt arbetsplats för mig.

Några av de arbetsuppgifter som Michael får ägna sig åt är dokumenthantering, registrering av kontrakt och fakturering. Han berättar att han redan känner att han har nytta av utbildningen i arbetet.

– Man kan alltid relatera till utbildningen. När man läser ekonomiprogrammet så har man bra koll på olika ekonomiska begrepp, vilket gör att man känner sig säker när man kommer ut på arbetsplatsen. På universitetet lär man sig det teoretiska, här får jag lära mig hur jobbet går till i praktiken.

Michael Younes står i en trapp och blickar upp mot kameran.

Michael Younes, student vid Örebro universitet.

"Handlar inte bara om att vi ska lära Michael – han får även lära oss"

Faktum är att det även fungerar likadant åt andra hållet, berättar Yvonne Andersson, som är ekonomiassistent på Linde Material Handling.

– Vi är så glada för nytänk och vad studenter kan bidra med från sina studier i vår vardag. Med nya idéer kan vi göra vårt jobb bättre, så det handlar inte bara om att vi ska lära Michael – han får även lära oss. Det är jättebra.

Hon berättar att Linde Material Handling hade ett akut behov av extrapersonal och att Studentuppdrag då var ett självklart val.

– Vi byter datasystem och det innebär att 50 procent av vår grupp är borta. Det gör att vi har en väldigt stressad situation. Vi växer hela tiden, det kommer in väldigt mycket jobb samtidigt som två personer är borta, så vi hinner helt enkelt inte med, säger hon och fortsätter:

– Jag har erfarenhet av Studentuppdrag sedan tidigare i mitt förra jobb och vi har varit så nöjda. Vi har fått jättebra hjälp och hungriga studenter som har gjort ett kanonbra jobb. Därför kändes det självklart att vi skulle vända oss till universitetet.

"Kändes självklart att vi skulle vända oss till universitetet"

Även den här gången är hon nöjd med studentkonsulten från Örebro universitet.

– Han är väldigt snabblärd, nyfiken och positiv, vilket underlättar vår inlärning. Han är positiv och glad, vilket vi gillar, och frågar efter nya saker när han inte har något att göra. Det har betytt otroligt mycket att Michael kunde komma och att han är så snabb och duktig.

Linde Material Handling ser även Studentuppdrag som en möjlighet att hitta kompetent personal som företaget kan rekrytera efter studietiden, berättar Yvonne Andersson.

– Absolut, det är vår tanke. Vi säger till dem att ”om du är intresserad så kan det finnas en framtid här”. Vi växer ju så otroligt mycket på alla plan, så det får de med sig redan från början så att de kommer in med positivitet och kan känna en trygghet här.

Michael Younes ser också fördelar med att ha fått in en fot på arbetsmarknaden redan under studietiden.

– Det bästa är att man lär sig jobbet, så när man är klar med studierna har man en stor fördel när man söker liknande jobb. Varje dag jag kommer hit och jobbar så lär jag mig någonting nytt, som jag kan använda i framtiden.

Skulle du rekommendera andra studenter att ta ett studentuppdrag?

– Absolut. Min personliga upplevelse är att jag har fått ett jättebra bemötande från Studentuppdrag och jag fick jobbet direkt. Jag känner att mina färdigheter och min kompetens matchade jobbet jättebra, så jag skulle absolut rekommendera det till andra studenter, säger Michael Younes.

Läs mer om Studentuppdrag här.

Text, film och foto: Jesper Eriksson