Alexander bär studentkårens fana på Nobelfesten

Alexander Duarte Tsegai iförd frack och med studentkårens fana utanför Studentkårens hus

Tur i lottningen gjorde att Örebro studentkårs ordförande Alexander Duarte Tsegai kommer att delta i Nobelfesten. – Jättekul att få representera vår studentkår, säger han.

Studenter från i huvudsak Stockholm finns alltid representerade i fanborgen under Nobelfesten. Utöver det lottas två platser ut till övriga studentkårer i landet och i år vann Lundaekonomerna – och Örebro studentkår.

Det betyder att kårordföranden Alexander Duarte Tsegai är en av 53 studenter som ingår i fanborgen i årets Nobelfest. Plats och datum är som vanligt Stockholms stadshus den 10 december.

– Vi hade en diskussion i presidiet där vi kom fram till att jag skulle åka, berättar han.

Tågar in vid kaffet

Studenterna kommer först att äta middag i Paulirummet, som gränsar till Blå hallen där alla gäster sitter.

– Vid kaffet, innan Nobelpristagarna håller sina tal, är det dags för oss att börja jobba. Då tågar fanborgen in och det ska göras på ett speciellt sätt, i rätt takt och från olika håll.

I fanborgen ingår 29 fanor och 8 standarer – och självklart kommer Alexander att bära Örebro studentkårs fana.

Studenterna står stilla under tiden som talen hålls, det handlar om uppskattningsvis en timme. Men att stå stilla så länge är krävande och det är vanligt att några blir yra och svimfärdiga. Studenterna rekommenderas därför att dricka vatten under dagen och vid middagen – ja, så fort tillfälle ges.

– Det finns väldigt mycket rutin kring detta och det kommer att krypa runt folk som förser oss med vatten och dextrosol under tiden, berättar Alexander med ett leende.

Uppbjudna av gästerna

Det går också att bli avbytt om man är för nervös eller känner att man har stått för länge.

Efter talen är studenterna välkomna att delta i dansen i Gyllene salen. Men de avråds från att bjuda upp kungligheter, Nobelpristagare, politiker och andra dignitärer.

– Men det sägs att det är vanligt att vi blir uppbjudna av gästerna, eftersom studentnärvaron är mycket uppskattad på Nobelfesten.

Efter dansen följer den officiella efterfesten på Karolinska institutet – Students' Nobel Nightcap – där Alexander tidigare har jobbat som volontär. Men nu får han själv vara med och festa.

Inte nervös

Alexander ser mycket fram mot att få representera Örebro studentkår på Nobelfesten. Nervös är han definitivt inte.

– Nej, jag är inte den typen som blir nervös. Jag är bara förväntansfull och tycker att det ska bli jätteroligt. Att få se Nobelfesten inifrån kommer att bli en upplevelse som jag kommer att bära med mig.

Text och foto: Mattias Frödén

Så ska de kvinnliga studenterna vara klädda:
• Balklänning (fotsid) med två breda axelband, ej tubtop, halterneck eller korsade band. Ej svart eller vit.
• Sjal, valfritt.
• Långa vita handskar.
• Svarta finskor som täcker tå och häl.
• Håruppsättning är frivilligt.
• Örhängen och halsband är okej om de är diskreta (till storlek, färg och form).

Så ska de manliga studenterna vara klädda:
• Frack med alla tillbehör (vit fluga, vit väst).
• Lackskor eller blankputsade svarta lågskor med snörning utan andra detaljer.
• Vita handskar.
• Manschettknappar, diskreta.

Övriga klädselråd:
• Ren och vit studentmössa med svart kant utan text (Uppsalamodellen) eller schmeck.
• Okej att bära kårband/rosett, dock inte medaljer eller liknande förrän under efterfesten.
• Alla får ha sjuksköterskeur/fickur, dock inte armbandsur.
• Inga smycken på händer och armar.
• Stora tatueringar och piercingar ska döljas.