Alla kvinnor behöver inte strålbehandling efter bröstcancer

Vissa kvinnor som har drabbats av bröstcancer behöver inte strålbehandling efter bröstbevarande kirurgi. Det visar Åsa Wickbergs avhandling. De kvinnor som däremot behöver strålbehandling erbjuds en unik strålbehandlingsmetod vid kirurgiska kliniken på Universitetssjukhuset Örebro.

– I ett av mina delarbeten har vi tittat på en så kallad lågriskgrupp. De har en snällare typ av bröstcancer och där har vi avstått från att ge strålbehandling och ger enbart antihormonell tablettbehandling efter operationen, säger Åsa Wickberg, överläkare på kirurgiska kliniken vid Universitetssjukhuset Örebro och tidigare doktorand vid Institutionen för medicinska vetenskaper på Örebro universitet.

En del av de kvinnor som är i 60-årsåldern och uppåt har en liten tumör med låg risk för återfall. Det gör att de kan avstå från strålbehandling och ändå uppnå ett bra resultat.

Forskningsresultatet visar att risken för återfall efter fem år är låg. Det talar för att den här gruppen skulle kunna avstå från strålbehandling. Resultaten har redan bidragit till att en del kvinnor i Sverige inte har behövt genomgå den här behandlingen.

Unik metod som underlättar

– Universitetssjukhuset Örebro var det första sjukhuset i Sverige som införde intraoperativ brachyterapi (IOBT) för fem år sedan. Det är en strålbehandlingsmetod som är ett alternativ till den traditionella metoden som består i strålbehandling varje vardag under 3-5 veckor, säger Åsa Wickberg.

Fördelen med IOBT är att behandlingen kan ges vid ett tillfälle och att det sker samma dag som operationen. Man slipper då de dagliga resorna in till sjukhuset.

– Efter att vi har tagit bort tumören i bröstet förs en kula ner där. Vi har gjort en egen applikator som vi är ensamma om att använda oss av. Tack vare den kan vi få strålbehandlingen mera precis på området som ska behandlas, avslutar Åsa Wickberg.

Text och foto: Elin Abelson