ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Amanda gör 20-årsfirandet festligt för studenterna

Amanda Granell vid en dator.

Det ska märkas för studenterna att Örebro universitet firar 20 år som universitet. Det lovar Amanda Granell, studenternas egen representant i jubileumsteamet.

I år firar Örebro universitet att det är 20 år sedan Högskolan i Örebro blev Örebro universitet.

Drygt 15 000 studenter pluggar på Örebro universitet. Här finns 82 program och 950 kurser.

Är du student och har idéer för 20-årsfirandet av Örebro universitet? Kontakta Amanda Granell på This is an email address.

Amanda Granell kommer från Arboga och pluggar sjätte terminen på Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot industriell ekonomi. Hon är också studenternas representant i det operativa teamet som ansvarar för firandet av Örebro universitets 20 år som universitet.

– Jag vill att det ska märkas för studenterna att vi firar 20 år som universitet. Vi strävar efter att hitta en bredd i utbudet av aktiviteter och min förhoppning är att alla ska känna att de är delaktiga i firandet, oavsett om man pluggar på Campus USÖ, i Grythyttan eller på Campus Örebro.

Startskottet för festplaneringen blir en workshop med styrelserna för alla sektioner på universitetet. Målet är att komma fram till hur både de aktiviteter som redan finns för studenter ska kunna bli ännu festligare och att sätta en ordentlig jubileumsprägel på höstens introduktion av nya studenter.

Tårtkalas för studenter

Amanda Granell kommer också att bjuda studenter på tårta varje månad.

– Det kan handla om en kurs eller ett gäng som skrivit c-uppsats eller tenta och behöver lite uppmuntran. Tanken är att alla ska kunna skicka in motiveringar, gärna med en rolig bild, och vi ska sedan välja ut vilka som får ”månadens tårta”.

Amanda Granell får arbetstid för sitt jobb med 20-årsfirandet via Studentuppdrag på Örebro universitet. Förutom jubileet och heltidsstudierna hinner hon även med att träna innebandy fyra kvällar i veckan.

– Jag har alltid varit engagerad, både som fadder och i min sektion, TekNat.  Planering är A och O, och jag gillar att ha mycket att göra. Och jag trivs jättebra på Örebro universitet, här finns en närhet till både lärare och studenter som pluggar andra utbildningar här på campus.

Uppmuntrar initiativ från studenter

I framtiden drömmer hon om att starta eget. Hon tillhör den första kullen civilingenjörer vid Örebro universitet och har redan sommarjobbat på Epiroc, dit hon också återvänder för jobb nu till sommaren.

– Jag har inte bestämt exakt vad jag ska jobba med efter examen, jag håller det väldigt öppet. Det viktiga är att jag känner att jag gör skillnad.

Men här och nu är det universitetets 20-årsfirande som står i fokus. Amanda Granell hoppas att många studenter ska ta chansen och höra av sig till henne med förslag på evenemang eller idéer på hur firandet ska nå ut till alla.

– Vi kommer att ha möjlighet att stötta riktigt bra idéer med både tid och pengar, säger hon.

Text och bild: Anna Lorentzon