Anna-Karin Andershed ny prorektor vid Örebro universitet

Anna-Karin Andershed blir ny prorektor vid Örebro universitet. Det beslutade universitetsstyrelsen vid sitt möte på onsdagen.

Anna-Karin Andershed.

– Anna-Karin Andershed är en erfaren ledare och kommer att bidra till att Örebro universitet än mer ökar attraktiviteten för utbildningarna. Hon har också ett starkt engagemang för hela universitetets utveckling, säger Olivia Wigzell, ordförande i styrelsen.

Anna-Karin Andershed är idag professor i psykologi vid Örebro universitet.

– Jag är mycket glad att styrelsen utsett Anna-Karin Andershed till prorektor.
Hennes meriter och erfarenheter kompletterar på ett utmärkt sätt övriga i ledningen. Hennes starka engagemang för utbildningarnas kvalitet kommer att ha stor betydelse för universitetets fortsatta utveckling, kommenterar rektor Johan Schnürer.

Anna-Karin Andershed ser fram mot sitt nya uppdrag:

– Jag är förstås både glad och hedrad över att ha utsetts till prorektor. Det är ett stort förtroende och ansvar som jag känner mig mycket ödmjuk inför, och jag ser fram emot att fortsätta arbeta för universitetets positiva utveckling tillsammans med övriga universitetsledningen.

Prorektor är ställföreträdande rektor. På Örebro universitet finns också titeln vicerektor, en titel för specifika uppdrag inom universitetsledningen.