Använder AI för att optimera smak och näring i växter

Ajay Arunachalam.

Ajay Arunachalam

I en robotbädd på Örebro universitet växer basilika. Varje planta övervakas av sensorteknik för att ge forskare värdefull data. Data som i sin tur kan användas tillsammans med artificiell intelligens för att ta reda på hur vi kan odla för att maximera smak och näringsinnehåll.

– Vi kan åstadkomma stora förbättringar genom att ta hjälp av ny teknik och kombinera den med kunskap inom kemi och sensorik, säger Ajay Arunachalam. Han är en av forskarna som ingår i Örebro universitets tvärvetenskapliga satsning på Mat och hälsa.

Han utvecklar ett system som lär sig att identifiera de olika plantorna, följa deras utveckling och samla stora mängder data. Med hjälp av artificiell intelligens får han information om plantorna i realtid och kan göra förändringar för att odlingen ska ge den bästa skörden.

– Tanken är att vi börjar småskaligt för att sedan överföra till stora odlingar när vi har tekniken på plats.

Anpassar efter plantan

Tekniken håller koll på ljus, vatten och temperatur och anpassar det efter plantan. I labbet odlar Ajay Arunachalam, förutom basilika Pak choi, en sorts kål. Växterna kommer, i nästa steg, att både analyseras i labb av kemiforskare och smaktestas av Restaurang- och hotellhögskolan.

– Det gör att vi får information om hur plantan är uppbyggd som går att jämföra med dess smak, säger Ajay Arunachalam.

Ajay Arunachalam.

Med hjälp av sensorteknik och AI kan forskarna ta reda på de bästa förutsättningarna för att odla växter.

Än så länge håller den artificiella intelligensen på att lära sig att identifiera och följa den enskilda plantan. Maskininlärningen tar tid och det är dessutom viktigt att det blir AI som går att förklara och förstå.

Ska vara möjligt att tolka

– Det får inte bara vara en ”svart låda” utan det måste vara möjligt för människor att tolka informationen, säger Ajay Arunachalam.

– Framtidens jordbruk är datoriserat och kombinerar kunskap från olika vetenskapsområden: biologi, sensorik och nutrition. Det kommer att forma en ny era av hållbar utveckling som fokuserar på hälsosammare och mer smakrika produkter och samtidigt minimera osäkerheten i processen.

Text: Linda Harradine
Foto: Jesper Mattsson