Arbetsmarknadsmässor i dagarna två

Projektledare Anna Högsten och vice projektledare Sofia Carlsson på Juristmässan.

Under tisdagen och onsdagen slog Novahuset upp portarna för Nätverksdagen och Juristmässan – två arbetsmarknadsmässor där studenter får möjlighet att träffa potentiella arbetsgivare.

Först ut var Nätverksdagen som anordnas av studentsektionen Sesam och riktar sig till ekonomer, systemvetare och statistiker. Mässan anordnades för första gången på flera år och hade tolv utställare.

Mirsad Redzepovic och Calle Jonsson - projektledare för Nätverksdagen.

– Det här är startskottet för Nätverksdagen. Nästa års mässa börjar vi arbeta med redan nu, säger Mirsad Redzepovic.

Han är tillsammans med Calle Jonsson projektledare för Nätverksdagen. Båda går ekonomiprogrammet och ser vinsten med en nischad mässa.

– Nätverksdagen är för ekonomer, systemvetare och statistiker. Här får utställare träffa rätt målgrupp av studenter och studenterna får träffa arbetsgivare som är intressanta för dem, säger Calle Jonsson.

På onsdagen var det dags för Juristmässan som Juridiska föreningen ansvarar för. Den anordnades för 18:de året i rad och hade 59 utställare.

– Genom Juristmässan vill vi att studenter som läser till jurister och rättsvetare ska få möjlighet att knyta kontakter och få inspiration om vad de kan arbeta med i framtiden, säger projektledare Anna Högsten.

– Flera av våra utställare arbetar med affärsjuridik, humanjuridik och brottsmål. Men vi har även montrar med internationellt perspektiv, tillägger Sofia Carlsson, vice projektledare.

– Genom åren har studenter knutit kontakter under Juristmässan som har lett till deltidsjobb under studietiden och sommarjobb. Många gånger har det i sin tur lett till fast anställning, säger Anna Högsten.

I Kommuninvests monter pratade Ann-Christin Vagner och Frida Åkerdal med civilekonomstudenten Anna Carlsson.

Kommuninvest är en av utställarna på Nätverksdagen. Civilekonomstudenten Anna Carlsson passade på att prata med Ann-Christin Vagner och praktikanten Frida Åkerdal som läser till personalvetare.

– Vi är med för att etablera kontakter med studenter. Jag upplever att det är kvalité på samtalen vi har i montern. Här får vi möta rätt målgrupp direkt, säger Ann-Christin Vagner, HR-generalist från Kommuninvest.

– Jag är här för att nätverka och se vilka möjligheter som finns i ett kommande arbetsliv, säger Anna Carlsson som studerar till civilekonom.

Nicole Ekevid arbetar som kundrådgivare på Nordea.

– Vi vill informera om vårt graduate programme. Det är ett program som pågår under ett eller två år där deltagarna får prova olika positioner i banken. De som antas tillsvidareanställs på banken och efter att programmet avslutas får man jobb på någon av våra avdelningar, berättar Nicole Ekevid.

Ekonomistudenten Sebastian Tyssling av en av besökarna på Nätverksdagen.

– Management och affärsutveckling lockar mig. Jag har besökt utställarna för att höra vilka möjligheter som finns hos dem, säger Sebastian Tyssling.

Jessica Ehrling är alumn från Juristprogrammet.

– Jag tog examen 2015 från Juristprogrammet vid Örebro universitet. Nu arbetar jag på DLA Piper med affärsjuridik. Vi vill komma i kontakt med studenter som är intresserade av att arbeta som sommar- eller vinternotarie eller skriva uppsatsarbete, säger Jessica Ehrling, utställare på Juristmässan.

Hanna Holmstedt studerar på Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning.

– Jag är ambassadör för EU-careers och är med på mässan för att berätta hur man ska gå tillväga för att få jobb inom EU, berättar Hanna Holmstedt.

Cecilia Leeman och Lovisa Sjökvist läser sista terminen på Juristprogrammet. De är med på mässan för att mingla och nätverka.

– Jag har redan flyttat hem till Malmö och kommer att börja jobba på PwC med skatterätt, berättar Cecilia.
– Och jag har flyttat till Stockholm för att börja jobba på Roscher med affärsjuridik, tillägger Lovisa.

Marcus Wallgren och Xerxes Åkerfeldt går tredje terminen på Juristprogrammet. De besöker mässan för att sondera och få inspiration.

– Det här är ett sätt att möta arbetslivet och knyta kontakter, säger Xerxes.

– Här får vi möta folk som är ute i arbetslivet och får se vad slutprodukten av studierna kan bli, tillägger Marcus.

Text och foto: Anna Asplund