Åsa Allard vinner Diamantpriset för sitt arbete med Social Impact Lab

Åsa Allard.

För tre år sedan var Åsa Allard med att starta Social Impact Lab och har sedan dess varit verksamhetsledare för gruppen, vars mål är att utveckla sociala idéer och innovationer.

Det svenska innovationsnätverket Snitts utser innovationsrådgivaren Åsa Allard, som är verksamhetsledare för Social Impact Lab, som vinnare av Diamantpriset 2019.
– Att vinna Diamantpriset är både hedrande och belönande, säger Åsa Allard.

Social Impact Lab, en verksamhet som drivs i Örebro universitet Enterprise AB, startade för tre år sedan, som ett resultat av samverkansprojektet ÖMS Access.

Åsa Allard, innovationsrådgivare i ORU Innovation, var med att starta och bygga upp verksamheten och har sedan dess varit verksamhetsledare för Social Impact Lab.

Grundidén är att ge forskare och utbildande personal vid Örebro universitet möjlighet att en dag i veckan under ett års tid få arbeta med att utveckla en idé som tacklar en social utmaning i samhället.

Snitts, Swedish network for innovation and technology transfer support, väljer nu att uppmärksamma Åsa Allard för arbetet med Social Impact Lab, genom att dela ut Diamantpriset 2019 till henne med motiveringen:

"2019 års vinnare av Diamantpriset har under de senaste åren varit drivande i skapandet av en framgångsrik innovationsmiljö för Sociala innovationer. Social Impact Lab möjliggör nyttiggörande av universitets forskning för att lösa samhällsutmaningar och möta de globala hållbarhetsmålen. Insatsen har premierats med samverkansstipendier, utvecklats från koncept till implementerad verksamhet på bara två år samt fått både regional och nationell spridning."

– Att vinna Diamantpriset är både hedrande och belönande! Social Impact Lab har utvecklats till ett helt koncept med resurser och stöd för forskare som vill jobba för social hållbarhet, något jag upplever som väldigt meningsfullt. Så här tre år efter starten känns det så självklart att labbet finns och jag känner hoppfullhet inför framtiden och är nyfiken på hur de initiativ som utvecklas kan få genomslag framåt, säger Åsa Allard.

Text och foto: Jesper Eriksson