”Att ha en mentor ger mer än bara insikter om arbetslivet”

Två porträtt som visar studenten Kristina Khajo och hennes mentor Maria Fridberg.

Kristina Khajo har bland annat fått tips av Maria Fridberg om hur man hittar arbetsgivare som jobbar med hållbarhetsfrågor.

För studenten Kristina Khajo har Örebro universitets mentorskapsprogram Mentor Match inte bara inneburit ökade kunskaper och insikter om arbetslivet.
– Jag har också fått en vän, säger hon.

Mentor Match är Örebro universitets mentorskapsprogram, som för samman talangfulla och motiverade studenter med noga utvalda alumner och vänner till Örebro universitet.

Kristina Khajo läser till civilingenjör med inriktning mot industriell ekonomi vid Örebro universitet och valde att ansöka till Mentor Match för att få bättre kunskap om arbetslivet.

– Ingen i min familj jobbar inom det här området och jag har inte så många i min närhet som är etablerade i näringslivet. Det har varit fantastiskt att prata med någon som har så mycket erfarenhet och att få ta del av alla Marias insikter som arbetslivet, berättar hon.

Kristina Khajo träffade sin mentor Maria Fridberg för första gången i oktober förra året. Sedan dess har de haft digitala möten ungefär en gång i månaden.

– Vi skulle kunna prata i timmar, men brukar hejda oss efter en och en halv timme ungefär. Vi pratar verkligen om allt mellan himmel och jord. Jag har fått massor av tips och trix, till exempel om ledarskap, hur man kan hantera jobbiga situationer och om hur jag kan styra upp min tid, säger Kristina Khajo.

Nyfiken på hur studenter tänker om arbetslivet

Maria Fridberg är civilekonom med teknisk inriktning och läste Tekonomprogrammet vid Örebro universitet. Hon har lång erfarenhet från bland annat Atlas Copco, som sedan blev Epiroc, och driver sedan ett par år tillbaka eget företag som chefscoach och konsult inom förändringsledning och affärsutveckling.

– Jag hade själv en mentor sista tiden på universitetet och tyckte att det var väldigt intressant att få inblick i hur arbetslivet fungerar. Jag såg mentorskapet som en chans att få veta mer om hur studenter tänker idag och höra om vilka krav och förväntningar de har på arbetslivet, säger hon.

Maria Fridberg är imponerad av hur mentorskapsprogrammet vid Örebro universitet är organiserat – och över hur väl matchningen har fungerat.

– De matchade oss så himla bra, inte bara yrkesmässigt utan även som personer. Jag har fått ut så mycket av vår relation, på många olika plan. Kristina är en fantastisk person och jag är otroligt imponerad av hennes engagemang. Hon styrs mycket av sina värderingar, vilket jag tror är ganska vanligt i de yngre generationerna. Det är viktigt för företag att förstå det, så att man inte går miste om bra medarbetare när man anställer, säger hon.

Tips om företag som jobbar med hållbarhet

Kristina Khajo drömmer om att jobba med hållbarhetsfrågor när hon är färdig med utbildningen, och hade till exempel funderat på ett sabbatsår efter studierna, för att jobba som volontär.

– Maria har berättat att många större företag har hållbarhetsprogram, så nu har jag börjat leta efter arbetsgivare som kan erbjuda en möjlighet att få jobba med miljöfrågor och hållbarhet och kanske resa utomlands. Det hade jag inte tänkt på innan, berättar hon.

Under läsåret 2020/2021 har 200 studenter och mentorer deltagit i Mentor Match. En utvärdering visar att 84 procent skulle rekommendera andra att delta i Mentor Match – och 74 procent av paren säger att de kommer fortsätta att hålla kontakt.

– Dessutom svarar åtta av tio studenter att de kan tänka sig att själva bli mentorer i framtiden, vilket är jätteroligt, säger Tim Stubbings, ansvarig för alumnverksamheten vid Örebro universitet.

Du som är intresserad av att vara med i Mentor Match till hösten kan redan nu anmäla intresse på www.oru.se/mentormatch.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat/Pia Gyllin