Aviva vill arbeta med musikterapi

Aviva Katzeff Silberstein

Aviva Katzeff Silberstein från Stockholm har ett stort intresse för musik och konst. I framtiden vill hon se vart psykologutbildningen kan leda henne, en tanke är att kombinera arbetet som psykolog med musikterapi för barn och ungdomar.

Här kan du läsa mer om Psykologprogrammet. Anmälan till höstterminen 2019 är öppen till och med den 15 april.

Varför sökte du Psykologprogrammet?
Så länge jag kan minnas har jag haft ett stort intresse för människor. Tanken på att utbilda mig till psykolog har funnits i mitt bakhuvud sedan jag var liten. Som psykolog vill jag göra skillnad. Psykologutbildningen är bred och i framtiden kan jag arbeta med många olika saker.
Örebro var inte mitt förstahandsval, men jag blev positivt överraskad när jag kom hit. Staden är trevlig och det är lätt att känna sig som hemma bland alla studenter och olika aktiviteter som erbjuds. Jag trivs väldigt bra här.

Vad är det bästa med ditt program?
I början av programmet lades fokus på att skapa en god stämning och sammanhållning och lärarna var måna om att få personlig kontakt med oss studenter.  Det gör att det är enkelt att trivas på programmet.  Min kull är den första att gå Psykologprogrammets nya utbildningsplan vilket är spännande. Vi kan till exempel åka på utbytesstudier redan under termin fyra och det är något jag planerar att göra. Vi läser flera korta kurser per termin vilket är roligt och varierande.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Välkomnande, personligt och aktivt.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Jag tycker mycket om studentlivet i Örebro eftersom det verkligen blir vad man gör det till. Det går att anpassa efter behov och vilken livssituation man befinner sig i. Man kan engagera sig i många studentaktiviteter, till exempel vara fadder vid introduktionen för nya studenter och i studentkåren. Det finns även studentföreningar för sport, politik eller studentspexet. Utöver det finns det även ett varierat utbud av kultur och konserter.

Vad har du för framtidsplaner?
Jag har ett stort intresse för musik och konst och har en musikalisk bakgrund. Jag vill gärna jobba med barn och unga och hoppas på att kunna integrera mina kunskaper som psykolog med mitt intresse för musik. Gärna i form av musikterapi eller med andra musikaliska inslag. Jag är intresserad av terapi i olika former och ser fram emot att lära mig mer om det. Eftersom psykologyrket är så brett är jag fortfarande öppen för att väcka fler intresseområden, då det säkert finns mycket annat jag är intresserad av.

Tips till blivande studenter?
Psykologprogrammet är varierat och det finns något för de flesta. Tvekar du eller är nyfiken på något område inom psykologi, våga testa och känn efter om det är rätt utbildning för dig. Jag rekommenderar överlag att plugga på universitet. Det är roligt, man får fördjupa sig inom olika områden och frihet att lägga upp sin egen tid. Men mitt bästa och viktigaste tips är – ha kul, det kan inte gå fel.