Barnens universitet ska väcka nyfikenhet på högre studier

En flicka programmerar en robot.

Målet med Barnens universitet är att redan i tidig ålder så ett frö som ska inspirera till högre studier.

Nu slår Örebro universitet upp dörrarna till Barnens universitet – en satsning där mellanstadiebarn under lättsamma former får möta vetenskap och lära sig om universitetet.
– Vi vill skapa en wow-känsla hos barnen, säger verksamhetskoordinator Madelen Renner.

Läs mer om Barnens universitet, som är en del av Linje 14.

En lekfull workshop där eleverna får spela Örebro universitets egna utbildningsmemory och Sant-eller-falskt-frågor med påståenden om universitet. Det är några av ingredienserna i Barnens universitet som riktar sig till skolelever i årskurs 4–6.

– Eleverna får också komma till universitetet och träffa studenter som berättar om hur det är att plugga och lyssna på forskare, berättar Madelen Renner som tillsammans med sina kollegor inom Linje 14 har tagit fram konceptet.

Orättvis teknik – och robotar

Först ut nu i vår är forskaren Ulrika Sultan, som kommer att prata om hur tekniken finns runt omkring oss i vardagen, både när vi åker buss, spelar på mobilen, är i skolan eller sminkar oss. Men den tekniska världen är designad av vissa – och används av andra. Det gör att den tekniska världen ibland är orättvis.

Till hösten är det AI-forskaren Martin Magnusson som möter mellanstadieelever i Barnens universitet. Hans föreläsning handlar om robotar. Vad är de robotar ser egentligen och hur går det till när de lär sig hitta och kan köra runt bland människor utan att krocka?

Vill inspirera till högre studier

– Ulrika Sultan och Martin Magnusson är fenomenala på att berätta om forskning och teknik på ett sätt som är både engagerande och roligt. Det finns så mycket spännande forskning på Örebro universitet som vi tror kan väcka barnens nyfikenhet, säger Madelen Renner.

– Vi vill att eleverna ska känna ”wow, jag kan också vara med och förändra världen – här finns en framtid för mig. Alla kan läsa på universitetet om man bara vill”, säger Madelen Renner.

Text: Anna Lorentzon