ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Campusmässan – en etablerad arbetsmarknadsmässa som fyller 20 år

Erica Algotsson och Åsa Allard

Erica Algotsson och Åsa Allard.

När första Campusmässan slog upp portarna var det i Krakarestaurangen och ett fyrtiotal utställare fanns på plats. I år fyller Campusmässan, precis som universitetet, 20 år och mässan har växt till över 100 utställare.

Initiativtagare till mässan var Åsa Allard och hennes kollegor på dåvarande Arbetslivscenter.

– Vi ville skapa en arbetsmarknadsmässa för att visa universitetets breda utbud av utbildningar och skapa en kontaktyta för studenter och arbetsgivare, berättar Åsa Allard.

– Det är fantastiskt kul att se hur mässan har utvecklats under 20 år. Den har blivit en etablerad aktivitet på universitetet, tillägger Åsa Allard.

Årets projektledare Erica Algotsson håller med Åsa Allard:

– Det är kul att så många utställare vill komma och träffa våra studenter. Utställarplatserna till årets mässa sålde slut i november och vi har 30 som står i kö på reservplats, säger Erica Algotsson.

En nyhet för årets mässa är ”en trappa upp” där föreningar, fackföreningar och Örebro studentkår finns på plats för att berätta om vilket mervärde de kan ge studenterna under studietiden.

Campusmässan invigdes av rektor Johan Schnürer som ser mässan som ett bra exempel på samverkan. Universitetet bidrar med kompetensförsörjning till regionen men även övriga landet.

Johan Schnürer

Rektor Johan Schnürer invigde den tjugonde Campusmässan.

– Campusmässan visar bredden av våra utbildningar och är ett utomordentligt bra exempel på samverkan mellan universitetet och offentliga och privata arbetsgivare, säger Johan Schnürer under invigningstalet. Han tog tillfället i akt att tacka alla studenter som genom sitt arbete möjliggör mässan.

Motala kommun är en återkommande utställare på mässan. År 2002 gjorde de succé genom att bjuda studenterna på kokosbollar.

– Det var ett lokalt företag som tillverkade dem, berättar Katarina Modhal som bemannar montern tillsammans med Linda Carlsson och Elinor Ekblad.

En av anledningarna till att Motala kommun år efter år besöker Campusmässan är att många Motalabor väljer att flytta till Örebro för att studera.

– Genom att besöka mässan vill vi visa vilka jobb de kan få på hemmaplan, säger Katarina Modhal.

Katarina Modahl, Linda Carlsson och Elinor Ekblad

Katarina Modahl, Linda Carlsson och Elinor Ekblad i Motala kommuns monter. Kommunen arbetar strategiskt med att besöka arbetsmarknadsmässor på olika lärosäten och söker bland annat ingenjörer, lärare, sjuksköterskor och socialsekreterare.

Patrik Olsson Bichis och Philip Holst

Patrik Olsson Bichis och Philip Holst från Prevas konsultbolag arbetar med industriell IT och automation och produktutveckling inom medicinteknik. De söker främst studenter som läser till ingenjörer.

Clara Ekervall och Kajsa Nord

Clara Ekervall och Kajsa Nord läser till personalvetare. De besöker mässan för att träffa arbetsgivare och för att öva på presentationsteknik.

Chawn Jallal och Juliana Haddad

Shawen Jalal och Juliana Haddad går båda på Socionomprogrammet. De är i mitten av sin utbildning och vill höra med arbetsgivarna vad de söker och förväntar sig av en socionom.

Simon Edenholm och Andreas Wilnerzon

Simon Edenholm, Tränarprogrammet, och Andreas Wilnerzon, Sport management, besöker mässan för att se vilka möjliga arbetsgivare som finns.

Text och foto: Anna Asplund