Campusmässan 2022: ”En perfekt chans för dig som är arbetsgivare att rekrytera motiverade studenter”

Aleksander Berger i Novahuset.

”Campusmässan är ett perfekt ställe att skapa nya kontakter”, säger studenten Aleksander Berger.

Campusmässan 2022 blir en hybridmässa som arrangeras på plats på Örebro universitet – med digitala inslag.
– Vi tar med oss de bästa lärdomarna från pandemin in i framtiden, säger Aleksander Berger, en av tolv studenter som just nu jobbar med att planera Campusmässan.

Campusmässan är Örebro universitets största arbetsmarknadsmässa, där studenter från alla utbildningar möter och knyter kontakt med framtida arbetsgivare. Den arrangeras i februari varje år, och redan nu pågår förberedelserna.

– Jag gillar att engagera mig och ser Campusmässan som en möjlighet att skapa kontakter inför mitt eget framtida arbetsliv, säger Jessica Ankrah som läser tredje terminen på Civilekonomprogrammet.

Tillsammans med Aleksander Berger, som går tredje terminen på programmet Offentlig förvaltning och ledning, söker hon just nu efter företag, myndigheter och organisationer som vill vara med som utställare på Campusmässan.

– Campusmässan är ett perfekt ställe att skapa nya kontakter. För arbetsgivarna innebär mässan en chans att både att lära känna sin framtida arbetskraft och att visa för studenterna vad de har att erbjuda, säger Aleksander Berger.

Vill locka arbetsgivare från alla branscher

Målet är att få med arbetsgivare från alla möjliga branscher, både i regionen, landet och även internationellt.

– Vi har över 80 program inom olika områden, så om du som arbetsgivare söker efter en speciell profil är det ganska sannolikt att vi har studenter med de kunskaperna här på Örebro universitet, säger Jessica Ankrah.

Campusmässan 2022 kommer att äga rum på plats på Örebro universitet, men vissa digitala inslag lever kvar från förra året, då mässan var helt digital.

– De digitala kontaktsamtalen blev en succé förra året, och de var väldigt uppskattade av både studenter och arbetsgivare. Därför vill vi expandera det konceptet, säger Aleksander Berger.

Bra chans att möta motiverade studenter

För studenter innebär Campusmässan en chans att hitta extrajobb, sommarjobb, praktik eller en uppdragsgivare för examensarbete. De kontakter man knyter under mässan kan också leda till ett arbete efter studierna.

– För dig som är arbetsgivare är Campusmässan ett perfekt ställe att rekrytera. De som går på mässan är motiverade och målinriktade – här har du chans att rekrytera studenter som vill något med sina karriärer och som är beredda att gå de extra steg som krävs, säger Jessica Ankrah.

Text och foto: Anna Lorentzon