Cecilia vill arbeta med akutsjukvård utomlands

Cecilia Nord Sixtensson

Cecilia Nord Sixtensson har alltid vetat att hon vill arbeta som sjuksköterska. Efter studierna vill hon arbeta inom akutsjukvård och gärna utomlands. Som ett första steg mot utlandsarbete söker Cecilia stipendium för att göra sin C-uppsats i ett annat land.

Här kan du läsa mer om Sjuksköterskeprogrammet

Varför sökte du Sjuksköterskeprogrammet?
Jag har nog alltid vetat att det är sjuksköterska jag ska bli. Livet har bara tagit med mig på lite omvägar. Innan jag började studera jobbade jag som SOS-operatör och det var oerhört frustrerande att inte kunna se och känna patienten i verkligheten. Den frustrationen blev avgörande till att jag sökte sjuksköterskeprogrammet och jag har inte ångrat det en sekund. Det är också viktigt för mig att få ett arbete där arbetsuppgifterna kan variera väldigt vilket jag vet att sjuksköterskeyrket kan erbjuda. I och med att Örebro ligger nära min hemstad Nora så var det naturligt att välja Örebro universitet i första hand.

Vad är det bästa med ditt program?
Det bästa såklart är att jag i slutändan får en yrkestitel jag kan vara stolt över. När man studerar till sjuksköterska så planerar man att göra skillnad för individer och man tar hela tiden människors lika värde i beaktning. Det måste väl anses som något av det viktigaste man kan göra? Att studera med likasinnade gör att man själv blir mer motiverad och alla nya kontakter man knyter hela tiden är av stort värde.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Välkomnande, utmanande och roligt!

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Jag är kanske inte den typiska studenten som är ung och i början av sitt arbetsliv. Jag sadlar om och har redan ett uppbyggt nätverk utanför skolan att luta mig tillbaka på. Men jag känner ändå att det finns alla möjligheter att engagera sig och vara med i olika aktiviteter både i och utanför skolan. Jag själv är till exempel programrådsrepresentant för jag vill vara med och påverka min utbildning. Finns viljan så finns möjligheten!

Vad har du för framtidsplaner?
Min plan är att arbeta inom akutsjukvård, gärna både ambulans och akutmottagning. Det steget faller sig naturligt med min bakgrund inom SOS och jag vill vara där det händer. Jag har även tankar på att arbeta utomlands och som en förberedelse inför det ska jag söka stipendium för att göra C-uppsatsen utomlands.

Tips till blivande studenter?
Engagera dig! Gå med i Studentkåren och föreningar. Du får en given gemenskap och hjälp om du behöver det. Har du inte en så skaffa dig en cykel. Bra för miljön, du får din vardagsmotion och du kommer fram snabbare. Ta chansen att studera utomlands! Utbytesår, kortare resa för observationsstudier, möjlighet att göra C-uppsatsen utomlands. Ja, massor av möjligheter finns som kommer vidga dina vyer och ge dig minnen för livet. Och sist men inte minst: Ha roligt!