Crowdfunding – universitetets nya innovationsverktyg

Crowdfunding.

Appen Farmly drivs av studenterna Fredrik Birgersson, Ludvig Löfgren, Andreas Siljefors och Axel Rosén. Örebroalumnen Mattias Djurstedt driver företaget Nära & naturlig. Genom crowdfunding kan alla nu investera i innovationer från Örebro universitet.

ORU Innovation och Örebro universitet lanserar crowdfunding som ett nytt verktyg för att finansiera idéer och innovationer från forskare och studenter.
– Ett nytt, kreativt verktyg för att engagera fler i de många innovationer som kommer ur Örebro universitet, säger Anna Ragén, vd för Örebro universitet Holding.

Här hittar du ORU Innovations crowdfunding-app: https://oru.yougive.app/.

ORU Innovation tar ett nytt grepp – och ett för den akademiska världen unikt sådant – när verksamheten lanserar crowdfunding i samarbete med Örebroföretaget Youcal.

Via en app, specialdesignad och anpassad för universitetets innovationer och projekt, kan vem som helst bidra till finansieringen av framtidens lösningar och göra en insats i att omvandla kunskap och kompetens till nyttiggörande i samhället.

– Vi ser hur många konstruktiva idéer och projekt som kommer från innovativa studenter och forskare vid universitetet. Via ORU Innovations crowdfunding får vi ett nytt verktyg där alla kan hjälpa till med en gräsrotsfinansiering av projekt för det gemensammas bästa, säger Anna Ragén, vd för ORU Holding.

Projekten Farmly och Nära & naturlig först ut

Det är universitetets holdingbolag som står bakom initiativet och de första två projekten ligger nu ute i den nya crowdfunding-appen.

Det ena är Farmly, en satsning på en app som möjliggör ökad handel och direkthandel med regionala råvaror mellan jordbrukare och restauranger och krögare. Farmly har utvecklats inom ramen för Foodprojektet, som Örebro universitet och Region Örebro län genomför under tre år. Farmly, som initierats och utvecklats av fyra studenter vid universitetet, har redan mött nationellt intresse och anses ha en mycket stor potential.

Det andra projektet är Nära & naturlig, ett projekt kring fiskodling på land med en, för Sverige, ny teknik. Projektet är initierat av Mattias Djurstedt under hans tid som student på universitetet och just nu genomförs ett pilotprojekt kring odlingstekniken som, när den är avslutad, ska lägga grunden för en produktionsanläggning i full skala i Örebro.

”Goda exempel på den innovativa kraft som finns på Örebro universitet”

Anna Ragén.

Anna Ragén, vd för ORU Holding AB.

– Båda två är goda exempel på all den innovativa kraft som finns på Örebro universitet och som vi nu får möjlighet att nyttiggöra för hela samhället. I båda fallen är det dessutom framtidsinriktad teknik som adresserar utvecklingsfrågor som står i centrum. Dessutom är det naturligtvis en extra bonus att kunna utveckla det här verktyget för finansiering i samarbete med ett regionalt företag, Youcal, säger Anna Ragén.

De två första projekten i ORU Innovations crowdfunding ligger nu ute och den som vill studera upplägget hittar objekten via länken nedan.

Fler projekt är på gång och Anna Ragén har stora förhoppningar på finansieringsformen.

– Att kunna engagera många i att stötta satsningar som är till allas nytta och bästa är en fantastisk möjlighet och jag ser redan fram emot de kommande projekt vi vill sjösätta via oru.yougive.app.