Dirigenten Thomas Dausgaard hedersdoktor vid Örebro universitet

Dirigenten Thomas Dausgaard

Thomas Dausgaard har utsetts till hedersdoktor vid Örebro universitet. Foto: Thomas Grøndal

Dirigenten Thomas Dausgaard har utsetts till hedersdoktor vid Örebro universitet. Motiveringen är ”hans kreativa och innovativa programsättning, inlevelserika liveframträdanden och kritikerrosade inspelningar”.

Med anledning av universitetets årliga akademiska högtid bjuder vi in till populärvetenskapliga föreläsningar på Conventum kongress i centrala Örebro. Kom och lyssna till Thomas Dausgaard, övriga hedersdoktorer och nya doktorer och professorer.

– Det är en stor glädje för mig personligen att bli hedersdoktor vid Örebro universitet. Samtidigt stärker utnämningen bandet mellan Svenska kammarorkestern och universitetet, ett samarbete som jag hoppas ska fortsätta utvecklas, säger Thomas Dausgaard, chefsdirigent för Svenska kammarorkestern i Örebro sedan 1997.

Begeistrad – det omdömet använder Thomas Dausgaard för Konsertsalen på Musikhögskolan, som han och Svenska kammarorkestern använt för uppträdanden och inspelningar. Lika begeistrad är han över kontakten med studenterna.

– Musikforskning och den utövande musiken måste ha en levande dialog och jag hoppas att min utnämning kan ge den en rejäl skjuts framåt, säger han.

Hyllade inspelningar av Beethoven

När Thomas Dausgaard utsågs till chefsdirigent för Svenska kammarorkestern tog han och orkestern musikvärlden med storm med sina under åren framgångsrika och av kritiker hyllade inspelningar av Beethovens samtliga orkesterverk.  Under hans ledning har Svenska kammarorkestern regelbundet bjudits in till världens främsta konsertscener och prestigefyllda musikfestivaler, som Salzburg-festivalen, BBC Proms, Schleswig-Holsteins musikfestival och Mostly Mozart i New York.

Thomas Dausgaard är även chefsdirigent för BBC:s skotska symfoniorkester och från nästa årsskifte musikalisk ledare och förste gästdirigent för Seattles symfoniorkester. Han är också hedersdirigent för Orchestra della Toscana och Danmarks radios symfoniorkester, vid sidan om uppdrag från ledande orkestrar världen över. Från och med sommaren 2019 blir han hedersdirigent för Svenska kammarorkestern.

– Vårt samarbete med Thomas Dausgaard har varit mycket betydelsefullt för att knyta band mellan studenter och professionella musiker. Studenterna har fått möjlighet att delta i professionella sammanhang både som musiker och kompositörer, säger Eva Georgii-Hemming, professor i musikvetenskap och prefekt på Musikhögskolan.

Thomas Dausgaard har tidigare belönats med bland annat danska Dannebrogorden och är ledamot av svenska Kungliga Musikaliska akademien.

Andra nya hedersdoktorer vid Örebro universitet:

John Andrews, professor vid University of Nottingham, är en ledande forskare på funktionssäkerhet i tekniska system. Han leder en internationell grupp med 50 forskare och bidrar även med sin expertkunskap för att utveckla maskintekniken vid Örebro universitet. Hans forskning är inriktad på att hitta metoder för att förutsäga tillförlitlighet och tillgänglighet i tekniska system.

Jørgen Skov Jensen är en ledande forskare inom sexuellt överförbara infektioner och knuten till danska Statens Serum Institut. Han har en rad uppdrag i internationella expertgrupper och är en ofta anlitad föreläsare globalt. Hans forskning handlar bland annat om att ta fram nya metoder för diagnostik. Jørgen Skov Jensen samarbetar sedan början av 2000-talet med Örebro universitet för att utveckla forskning och vård.

William S Shaw är en ledande forskare om smärta kopplat till arbetslivet. Han är verksam vid University of Connecticut där han studerar hur kronisk smärta kan förebyggas och hans arbete används världen över för att ta fram forskningsstrategier och riktlinjer för myndigheter. William S Shaw har under 15 år samarbetat med Örebro universitet, bland annat som gästforskare. Hans inriktning här är psykologiska faktorer bakom smärta, för att kunna förebygga.