Unga jobbade i labbet på populär forskarskola

Gymnasieelever i labbet på Möckelngymnasiet i Karlskoga.

Erik Forsberg, Fanny Dahlberg, Isabella Skage och Clara Stenbeck arbetar i labbet. I förgrunden syns handledaren Maria Björnsdotter.

Gymnasieelever från hela landet deltog under förra veckan i en forskarskola i Karlskoga. En av dem var Erik Forsberg, 17 år.
– Jag är väldigt intresserad av forskning, säger han.

Ett 40-tal elever som ska börja tredje året på gymnasiet var med i det naturvetenskapliga sommarlägret som sker i samarbete med Alfred Nobels Björkborn. Vissa hade rest många mil för att vara med på lägret, som hölls på Möckelngymnasiet i Karlskoga.

Erik Forsberg går vanligtvis på Blackebergs gymnasium i Stockholm, och tar studenten nästa år.

– Jag ville gå på forskarskolan för att jag är nyfiken på hur forskningen ser ut och fungerar. Jag kommer fortsätta läsa något inom naturvetenskapen, helst inom forskningsområdet, säger han.

Gymnasieelever arbetar i labbet på Möckelngymnasiet i Karlskoga.

Isabella Skage, Fanny Dahlberg och Emil Tuovila dokumenterade alla steg för att kunna skriva en rapport om arbetet.

"Verkade väldigt intressant"

På förmiddagarna var det föreläsningar, och under eftermiddagarna arbetade eleverna i labbet. De gjorde också egna presentationer och skrev en rapport om arbetet.

Eleverna fick själva önska vilket projekt de ville arbeta med. Gruppen som Erik Forsberg var med i undersökte om det finns kokain på svenska 50- och 100-kronorsedlar. Kokainet hamnar på sedlarna när de används, och drogen sprids sedan till andra sedlar.

– Jag tyckte att det verkade väldigt intressant i och med att det är någonting man kan koppla till sin egen vardag, eftersom man själv hanterar sedlar, säger Erik Forsberg.

Elever på forskarläger i Karlskoga.

De olika projekten leddes av åtta handledare från olika universitet. Maria Björnsdotter som är doktorand i kemi vid Örebro universitet ansvarade för sedelprojektet.

– Sedlar är något som analyseras världen över för att se hur mycket droger som används i olika länder. Projektet är intressant just för att sedlarna i Sverige är ganska nya, säger Maria Björnsdotter.

I andra europiska länder och i USA har kokain återfunnits på ungefär 90 procent av sedlarna. I Asien är den siffran cirka 20 procent, berättar Maria Björnsdotter.

Hon har själv läst Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik vid Örebro universitet.

– Dels ingår labbar där vi analyserar kokain, och dels är det några kurser i lag och rätt.  Är man hungrig på att lära sig saker är kemi ett ämne som är bra. Det finns alltid nya saker att lära sig. Nu fick gymnasieeleverna en inblick i analytisk kemi och vad man kan göra inom området, säger Maria Björnsdotter.

Kemidoktoranden Maria Björnsdotter fick svara på elevernas frågor.

Överraskande resultat

För att kunna analysera proverna som eleverna arbetade med behövdes särskilda instrument. Därför gjordes analyserna vid MTM, Forskningscentrum Människa-teknik-miljö, vid Örebro universitet.

Resultaten visade att det fanns kokain på alla sedlar som analyserades.

– Det är lite förvånande med tanke på att våra sedlar är relativt nya i Sverige och inte har varit i omlopp så länge. Eleverna hade inte förväntat sig att hitta kokain på så många av sedlarna, om ens på någon, säger Maria Björnsdotter.

På vissa sedlar fanns det en ganska liten mängd kokain – medan det på andra fanns större mängder.

– De sistnämnda sedlarna är färre och har sannolikt varit i direktkontakt med kokain.

Här kan du läsa mer om kandidatprogrammet i kemi.

Sedlarna som analyserades förvarades i provrör.

Text och foto: Beatrice Emmerik.