Prisregn över Örebros filmstudenter

Örebro universitets filmstudenter skördar framgångar.
Under den senaste veckan har de vunnit inte mindre än tre olika filmpriser.

Det handlar om filmerna ”Vägg i vägg” och ”De anhörigas sjukdom” som är producerade av studenter vid filmprogrammet på Örebro universitet.
”Vägg i vägg” är en beställningsfilm i samarbete med Örebrokompaniet i syfte att marknadsföra natursköna Örebro. Filmen fick dels guldvinsten i kategorin ”Rising star” på Swedish Media Festival samt juryns hederspris på Joseffestivalen.

- Det är väldigt roligt att få se hur ens arbete i skolan klarar sig ute i ”den riktiga världen”. Och att sedan vinna är ju fantastiskt. Filmprogrammet är ett mer teoretiskt program än praktiskt, så det känns kul att kunna vara med och tävla i samma liga som andra universitet vars fokus ligger på sådana här filmer, säger filmstudenten Oskar Bergérus som producerade filmen tillsammans med Erik Eliasson, Daniel Sandberg, Johannes Ek Blom, Tommy Johnsson och Kim Jakobsson.

Erik Eliassson fyller i:
- Att få möjlighet att tävla mot bidrag i regionen samt mot bidrag från hela Sverige är ju en ära i sig, men att dessutom bli prisad är något vi är mycket glada över. I stridens hetta på prisceremonierna blev tacktalen inte direkt världsklass, så vi kan här passa på att tacka vår kursansvarige Charlie Cronberg och resten av lärarna/lektorerna på filmprogrammet.

- Vi vill väl även passa på att slänga iväg ett tips till de som kommer studera kursen där "beställningsfilmsproduktion" ingår och för de som kommer studera programmet; gör alla era uppgifter med grundtanken att filmen ska kunna tävla med de riktiga filmbranscherna, tänk inte på skoluppgifterna som enbart skoluppgifter, sätt ambitionerna mycket högre än så.

Juryns motivering lyder:

"De nominerade till Swedish Media Festival Grand Award hade samtliga en mycket hög kvalité. Starka berättelser som väcker intresse och ett skickligt filmhantverk”.

- Produktionen för Vägg i Vägg var omtumlande och tidskrävande på alla sätt och vis. Men det känns så fruktansvärt kul att slitet på något sätt lönade sig, säger Erik Eliasson.

Tungviktspriset

Den andra filmen som prisats är kortfilmen ”De anhörigas sjukdom” som kammade hem tungviktspriset på Joseffestivalen. Filmen är producerad under kortfilmskursen. Därmed har de kvalificerat sig för Novemberfilmfestivalen i Trollhättan som kan klassas som SM i kortfilm för unga filmare. Bakom filmen står studenterna Daniel Sandberg, Karl Bergholtz, Gustav Tesch, Johan Berneryd och Kim Jakobsson.

Juryns motivering lyder: ”En film som med enkla medel bjuder publiken till insikt i det som ej går att se in i. Ett hjärtskärande drama där pusselbitarna inte läggs till utan tappas bort. Kärlek och maktlöshet.”