För civilingenjörsstudenten Erik är robotar framtiden

Erik Hammar

Intresset för robotar och bra forskning inom artificiell intelligens gjorde att Erik Hammar valde att söka till civilingenjörsprogrammet med inriktning datateknik.
– Det är häftigt med robotar, de är framtiden, säger han.

Här kan du läsa mer om Civilingenjör, Datateknik 300 hp

När Erik började på programmet för två år sedan var det helt nytt, vilket han tycker är kul eftersom det ger möjligheter att påverka och utforma utbildningen.

Han är övertygad om att artificiell intelligens är framtiden och kommer att vara allt från robotar som hjälper till med dagliga sysslor till självlärande program.

– Om du är intresserad av datateknik kan jag absolut rekommendera civilingenjörsprogrammet vid Örebro universitet. Vi har bra forskning inom AASS som bedriver forskning inom autonoma sensorssystem samt professorer och lektorer som är duktiga på vad det gör.

Studenterna har fått bygga och programmera legorobotar, men det är matematik och problemlösning som hittills har varit tyngdpunkten i utbildningen.

– Flervariabelsanalys var jättekul. Vi fick arbeta med att lösa ekvationssystem som innehåller fler än en okänd variabel.

Han lyfter även elektronikkursen som extra kul. Där fick studenterna göra laborationer med olika komponenter. En uppgift var att bygga ihop en kodare som skulle översätta tre bitars binär kod till tre bitars graykod. Men när kodaren var klar fungerade den inte.

– Vi fick leta efter en rimlig lösning på vad som hade gått fel. Tillsammans med andra studiekamrater löste vi problemet.

Det är flera på Eriks program som har ett genuint data- och spelintresse, men det är inget måste för att gå programmet enligt honom.

– Jag hade ingen erfarenhet av datorer eller något större dataspelintresse men studierna har hittills fungerat bra ändå.

Bra studentliv med gemenskap

Efter studenten valde Erik att ta en paus innan han fortsatte att studera. Bland annat gjorde han en långresa till Australien, Nya Zeeland och Indonesien.

– Det var bra att göra ett uppehåll från studierna. Jag mognade och fick mer livserfarenhet.

Erik kommer från Spånga utanför Stockholm. När han flyttade till Örebro tyckte han att det gick snabbt att få nya vänner och att komma in i studentlivet.

– Introduktionen för nya studenter skapar bra gemenskap. Vi fick lära oss studieteknik, bekanta oss med staden och universitetet.

Han upplever att universitetet fortfarande är ungt, men att det växer så att det knakar.

– Vi studenter är engagerade för att skapa ett bra studentliv med egna traditioner. Det är på väg att blir riktigt bra, säger Erik.

Text och foto: Anna Asplund