Föreläsningar, fest och prisutdelning på universitetets årliga akademiska högtid

Akademisk festkonsert i i aula Nova

Varje år i februari firar Örebro universitet akademisk högtid. På fredagen startar det med rektors mottagning och akademisk festkonsert och under lördagen är det populärvetenskapliga föreläsningar på Conventum följt av ceremoni och bankett på universitetet.

Thomas Dausgaard, chefsdirigent för Svenska kammarorkestern och ny hedersdoktor vid Örebro universitet drog fullt hus under förmiddagens populärvetenskapliga föreläsningar på Conventum. Han berättade om kopplingen mellan Beethoven och Örebro med Jean Baptiste Bernadotte som länk.

Bengt Jönsson valde att lyssna på Eewa Nånberg som forskar om kemikaliers påverkan på vår hälsa.  ”Detta ligger verkligen i tiden och jag kommer att följa utvecklingen som sker på forskarsidan.”

Bengt Jönsson valde att lyssna på Eewa Nånberg som forskar om kemikaliers påverkan på vår hälsa. ”Detta ligger verkligen i tiden och jag kommer att följa utvecklingen som sker på forskarsidan.”

Sjuksköterskestudenterna Björn Johansson och Jacob Ölander var på plats för att höra Karin Hugelius berätta om sin forskning om människors behov och återhämtning efter katastrofer. ”Det var intressant och vi kunde också relatera till ämnet som blivande sjuksköterskor.”

Rektors tal inledde kvällens ceremoni i aula Nova på universitetet  - han hälsade de fyra installandi, fyra hedersdoktorerna och 35 promovendi särskilt välkomna: "Detta är ju er ceremoni och festbankett". Längre ner på sidan finns en länk till hela talet.

Örebro studentkårs pedagogiska pristagare 2017: Inger Adolfsson, socialt arbete, och Eric Borgström, svenska språket. Ur motiveringarna: "Inger är en fantastisk lärare som kommit till varje lärotillfälle med glatt humör och inställning att hjälpa oss att jobba framåt." och ”Eric är en underbar pedagog som är det vi lärarstudenter ser som den ideala läraren."

Musikhögskolans studenter Johanna Petersson West, violin, och Carys James, cello, spelade under ceremonin. Även Olaus Petri Vocalis och Svenska kammarorkestern var med i programmet.

Efter ceremonin fanns det tid att mingla innan det var dags för banketten. Mischa Billing, universitetslektor, Amy Loutfi, professor i datavetenskap och Åsa Öström, professor i måltidsvetenskap.

Magnus Johansson och Marie Öhman, två av de fyra nya professorerna som installerades.

Landshövding Maria Larsson, Elisabeth Svantesson och Olivia Wigzell

Landshövding Maria Larsson, Elisabeth Svantesson, politiker och alumn vid Örebro universitet och Olivia Wigzell, generaldirektör Socialstyrelsen och ordförande för Örebro universitets styrelse.

Karin Oldgren, director musices och ansvarig för musiken och Monica Wettler, akademiintendent och projektledare för den akademiska högtiden.

Karin Oldgren, director musices och ansvarig för musiken och Monica Wettler, akademiintendent och projektledare för den akademiska högtiden - i år var hennes sista.

Filip Tärnskär, ledamot i studentkåren, Lizette Johansson, vice ordförande studentkåren, Rebecka Enarsson, marskalk och Martina Kaiborn, marskalk. Lizette delade ut studentkårens pedagogiska pris under ceremonin tillsammans med rektor Johan Schnürer.

Christina Zetterlund och Dara Rasoal har båda promoverats och är nu doktorer i medicinsk vetenskap.

Jan Mustell, universitetsadjunkt i idrott och hälsa och engelska, småpratar med Andreas Bergh, universitetslektor i pedagogik och Lova Bergh.

Läs rektor Johan Schnürers tal

Läs mer om universitetets nya professorer

Årets pedagogiska pristagare

Foto: Kicki Nilsson, ICON