Första grönsakerna skördade i odlingstestbädden Lomas

Ulf Hanell med en grönsak på gaffeln.

Ulf Hanell provsmakar grönsaker odlade med hjälp av Lomas.

Efter åtta veckor har de första grönsakerna skördats i den autonoma odlingstestbädden Lomas.
– Jag har aldrig varit med om att det har grott så snabbt, säger Ulf Hanell, innovatör och universitetslärare.

Lomas är en smart odlingstestbädd som med hjälp av sensorer mäter och reglerar bland annat fuktigheten i jorden, luckrar och rensar ogräs. En automatiserad robotarm ser till att jorden bearbetas och när tekniken förfinats ska den också kunna så fröer och reglera ljus och temperatur. En kamera sänder bilder via trådlös uppkoppling så att processen kan övervakas och analyseras på distans från en dator.

– Tanken är att odlingsbädden sköter sig själv. Restaurangkök och hemmaodlare ska kunna odla färska grönsaker enkelt, utan att behöva ha speciella kunskaper, säger Ulf Hanell, universitetsadjunkt på Institutionen för naturvetenskap och teknik vid Örebro universitet, som tillsammans med forskare har skapat testbädden inom ramarna för AI.MEE-projektet som drivs av Alfred Nobel Science Park och Örebro universitet.

Slipper konstgödsel

Att odla i jord gör att man kan gödsla växterna med sitt komposterade hushållsavfall, och därigenom sluta det viktiga kretsloppet av näringsämnen.

– Det gör att man slipper konstgödsel och dessutom tar till vara på det som hushållet redan producerar, säger Ulf Hanell.

Malin Alterstav och Siri Åkerlind

Malin Alterstav och Siri Åkerlind som studerar på Måltidsekologprogrammet.

En första omgång grönsaker planterades redan i februari, men eftersom plantorna fick för lite ljus och för mycket värme och därför blev alltför rangliga, gjordes en omsådd i mitt av mars. Och redan efter två månader har grödorna nu kunnat skördas. Malin Alterstav och Siri Åkerlind som studerar på Måltidsekologprogrammet vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och båda skriver sina examensarbeten om Lomas, fick äran att skörda och tillaga grönsakerna.

– Det är så lyxigt att kunna plocka grönsaker och använda dem direkt, säger Malin Alterstav.

Lyckad skörd

Rättiksknyte, åkerkålskudde och robotsallad med bland annat mangold, rödbetsblad och majrova stod på menyn som inbjudna gäster fick provsmaka i laboratoriet vid Örebro universitet. Ulf Hanell konstaterar att resultatet blev lyckat.

– Det var något av en chansning att blanda traditionella grödor som sallad, rödbetor och mangold med ett antal kinesiska grödor som till exempel pak choi. De trivs bra i värmen, så jag tror att det här kommer att vara ett bra sätt att odla även under vinterhalvåret, säger Ulf Hanell.

Grönsaker i jord och en robotarm.

Odlingstestbädden Lomas.

Kan användas i forskningssyfte

Nästa steg i projekt Lomas är att lära systemet att utföra fler odlingsåtgärder och att öka mängden insamlad data, som ska användas till att optimera odlingen mot hög avkastning och önskvärda kvaliteter. Tanken är att Lomas ska fungera som ett odlingssystem som med hjälp av AI anpassar odlingsåtgärder och reglerar miljöförhållanden för att nå olika odlingsmål.

– Till exempel ska hushåll och restauranger kunna planera och genomföra produktion av tre råvaror till en måltid som skördas en bestämd tidpunkt. Produkter som håller förutsägbara kvaliteter, säger Ulf Hanell.
Han ser också en möjlighet att använda odlingsbädden i forskningssyfte.

– Forskare kan använda systemet som en testbädd för att under kontrollerade förhållanden utvärdera sortmaterial, jordar och odlingsåtgärder gentemot uppsatta produktionsmål, säger Ulf Hanell.

Text och bild: Anna Lorentzon