Fridolin: ”Speciellt att Linje 14 hållit på så länge”

Billy Niyomwungere. Meimuna Farag, Gustav Fridolin och Rafal Mahdi.

Billy Niyomwungere berättade för Gustav Fridolin om hur han blev en del av Linje 14, både som elev och nu som student. Så gjorde även Meimuna Farag och Rafal Mahdi.

Visst var studiebesöket med högstadieklassen fascinerande. Men Örebro universitet var inget för henne trodde hon då. Idag är Meimuna Farag student och på torsdagskvällen mötte hon utbildningsminister Gustav Fridolin och kunde berätta vad Linje 14 betytt – och betyder - för henne.

Gustav Fridolin träffade Meimuna Farag, som idag läser samhällsanalys, och två andra Örebrostudenter för att höra mer om Linje 14 under ett kort besök på Vivallaskolan innan han medverkade i SVT Opinion Live för att bland annat debattera med Jan Björklund, liberalerna.

Linje 14 var inte okänt för Gustav Fridolin, men som han konstaterade själv, var detta tillfället för honom att verkligen få veta vad han pratar om.

Pia Ridderby, verksamhetsledare för Linje 14, gav en samlad bild av projektet och Meimuna Farag berättade sin historia, hon som kom till Sverige och Vivalla som 15-åring och blev så nyfiken på vad pågick i skolans bibliotek. Till slut blev hon en av eleverna som tog hjälp med studierna av studenterna engagerade i Linje 14, mycket för att lära sig svenska språket ordentligt.

En selfie med studentambassadör och utbildningsminister; Meimuna Farag och Gustav Fridolin.

– Jag träffade så många trevliga studenter som inspirerade mig och fick mig att gå vidare till gymnasiet och sedan till där jag är nu, jag som aldrig trodde att jag skulle kunna studera på universitet, berättade Meimuna Farag för Gustav Fridolin.

– Nu är jag själv studentambassadör och hjälper andra elever på Vivallaskolan, som ett sätt att ge tillbaka. Och jag är så glad att Linje 14 fortsätter.

Linje 14 har hållit på sedan 2003.

– Det som är speciellt med Linje 14 är att det hållit på så pass länge, till skillnad mot andra liknande sätt att stötta med studiehjälp, sa Gustav Fridolin som också lyfte fram att det ingår i utbildningen för lärarstudenterna på Örebro universitet att vara del av olika sätt att stötta elever med studierna efter skoltid.

En selfie med studentambassadör och utbildningsminister till: Billy Niyomwungere och Gustav Fridolin

Billy Niyomwungere är inne på termin åtta av sina läkarstudier och tar också av sin fritid för att stötta dagens elever på sin gamla skola.

– Jag var lite blyg och behövde den där pushen som Linje 14 gav mig för att komma vidare. Nu i efterhand ser jag vilken lång resa jag har gjort, sa han.

Rafal Mahdi jobbar på Transportstyrelsen och läser vidare för att komplettera sin examen i statskunskap med sociologi.

– För mig var det viktigt att träffa personer som jag, som pratade samma språk och Linje 14 är så viktigt för att visa på positiva förebilder, att det finns så mycket bra i Vivalla, till skillnad mot allt som finns i media, berättade hon, som nu slutat som ambassadör.

– Men varje onsdag klockan tre på jobbet så saknar jag att jag inte är på skolan med eleverna.

Text och foto: Maria Elisson

Meimuna Farag, Rafal Mahdi och Billy Niyomwungere, tre som började i i Linje 14 som elever och som idag stöttar dagens elever.