Golfstartup växer – med hjälp av studenter: ”Har betytt väldigt mycket”

Hannes Rydell på en golfbana.

Hannes Rydell, vd för Dropingolf, valde att ta hjälp av studenter vid Örebro universitet för att bygga sin organisation..

När startupbolaget Dropingolfs försäljning tog fart behövde det snabbt få in mer personal. Genom ett samarbete med Studentuppdrag växer bolaget nu med hjälp av studenter vid Örebro universitet.
– Ett väldigt bra sätt att lösa det på, säger Hannes Rydell, vd.

Örebrostartupen Dropingolf har skapat appen Sista nio, som gör det möjligt för golfklubbar att låta spelare boka nio hål i stället för 18 eller fler hål. Detta innebär en win-win-situation där spelarna slipper betala fullpris om de inte vill spela hela banan, samtidigt som klubbarna kan få en högre beläggning.

I somras lossnade försäljningen rejält för bolaget, som insåg att det snabbt måste bli fler anställda. Lösningen blev Studentuppdrag.

– Vi såg att Studentuppdrag skulle vara ett väldigt bra sätt att lösa det på, dels för att kostnaderna blir lägre, dels för att det är en chans att hitta framtida kompetens innan vi anställer. De absolut största fördelarna med Studentuppdrag är att det väldigt flexibelt, vilket är viktigt för oss som startup, och att det gick väldigt fort att hitta personer som var lämpade för arbetsuppgifterna, säger Hannes Rydell, vd för Dropingolf.

Erica Algotsson och Monica Thyresjö.

Erica Algotsson och Monica Thyresjö, affärsutvecklare på Studentuppdrag.

Hjälper bolaget att ta nästa steg

Dropingolf tog in en student som affärsutvecklare under sommaren och har nu rekryterat ytterligare två studenter, en IT-utvecklare och en till affärsutvecklare.

– Det är ett stort steg att ta in nya okända personer i organisationen, men Hannes visade mod och professionalitet och vi började gemensamt bygga en organisation med hjälp av studentkonsulter som ska hjälpa bolaget att ta nästa steg, säger Monica Thyresjö, affärsutvecklare på Studentuppdrag, och fortsätter:

– Dropingolf har insett några av fördelarna med att anlita Studentuppdrag: man får ny validerad kunskap som bolaget kan ta del av utan att ta risker med att dra på sig höga personalkostnader. För studenterna blir det här en mycket intressant erfarenhet som bland annat innehåller entreprenörskap, ansvarstagande och att jobba brett med olika arbetsuppgifter.

Lösning klar på bara några veckor

Samarbetet med Studentuppdrag har spelat en viktig roll för Dropingolfs utveckling, berättar Hannes Rydell.

– De har betytt väldigt mycket. Vi var i ett läge när vi inte visste hur vi skulle få det att gå runt tidsmässigt – genom Studentuppdrag fick vi lösning klar på bara några veckor.

Läs mer om Studentuppdrag här.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Dropingolf och Jesper Eriksson