Gråärter kan bli framtidens proteinkälla

Burgare av gråärter är hans bidrag till tävlingen om forskningspengar för att ta fram framtidens klimatsmarta protein. Se videon där Magnus Westling från Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet förklarar sin idé – och hur burgarna tas emot av elever på Klockarhagsskolan i Hällefors.

Onsdag 16 november tävlar 15 projekt om ytterligare forskningspengar för att ta fram framtidens hållbara protein, en tävling i arrangemang av forskningsfinansiären Vinnova.

I jury sitter bland andra Tareq Taylor, gourmetkock känd från tv och Mia Spendrup, vd för bland annat Grythyttans Gästgiveri.

Magnus Westling ställer upp med sin innovation, en färs gjord av gråärter, som är en baljväxt med gamla anor i Sverige. Hans medtävlare deltar med mat gjord bland annat på musslor, mjölmask och rapsrester.